V Pardubicích v době nehody nefungovalo žádné zabezpečovací zařízení. ‚Analyzujeme to,‘ říká ministr
Při srážce vlaků v Pardubicích, při které zemřeli čtyři lidé, nefungovalo žádné zabezpečovací zařízení. Na zrekonstruované trati se totiž počítá s novým ETCS, to ale ještě není v provozu, popsal Radiožurnálu Petr Nachtigall z Univerzity Pardubice. Strojvedoucí se tak měli řídit návěstidly. Starý systém, který by je varoval, nebyl v okolí nového nádraží v provozu.
Na pardubickém železničním uzlu nebyl v době nehody funkční ani jeden ze zabezpečovacích systémů. Radiožurnál a server iROZHLAS.cz na to upozornil Petr Nachtigall z Dopravní fakulty Univerzity Pardubice.
Při srážce vlaků v Pardubicích zemřeli čtyři lidé. Spoje devět hodin stály, nyní se jezdí po jedné koleji
Číst článek
Na české železnici funguje národní vlakový zabezpečovač, který v kabině strojvůdce hlásí, jaké znamení má na nejbližším návěstidle. Upozorní ho tak například na znamení „stůj“.
Z tohoto systému se ale přechází na evropský vlakový zabezpečovač ETCS, který byl nainstalovaný na čerstvě zrekonstruované trati v Pardubicích, jeho spuštění je však naplánováno do konce letošního roku. Nový systém tak ještě nefunguje a starý byl mimo provoz.
„Systém v Pardubicích je v tuhle chvíli vypnutý, ten kód tam nechodí. To znamená, že strojvedoucí se řídí jen vizuálně,“ potvrdil Nachtigall.
Informace následně potvrdil Radiožurnálu i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „V tomhle případě to v provozu nebylo a je to opravdu dáno přípravou systému ETCS, který míří k vyšší formě zabezpečení a to je hlavní úkol Správy železnice a ministerstva dopravy,“ uvedl.
V jakých úsecích v okolí hlavního nádraží v Pardubicích nefunguje žádné zabezpečovací zařízení, bude ministerstvo prověřovat.
„Je to hodně technický problém. Na některých místech takové zařízení skutečně nefunguje, na některých místech ano. Proto také Česká republika investuje do zabezpečování ETCS a tím směrem míří miliardy korun. Co se týče stavu nádraží v Pardubicích a aktuálního stavu, tak k tomu ještě věnujeme pozornost, abychom analyzovali, v jaké podobě přesně to bylo funkční,“ vysvětloval ministr.
Takový postup potvrdila i Správa železnic. Starý systém musel ustoupit novému, ještě nefunkčnímu. „Způsob řízení provozu po dobu výluk a stavebních prací je v místě v souladu se zákonem o dráhách. Jedná se o zcela standardní postup a zabezpečení provozu,“ napsala mluvčí Nela Eberl Friebová serveru iROZHLAS.cz.
Zmatení zelenou vlnou?
Dopravní inženýr Nachtigall pak nabídl vysvětlení, proč se strojvedoucí RegioJetu rozjel od nástupiště, i když měl podle návěstidla počkat, až jeho cestu překříží nákladní vlak.
Vlak RegioJetu projel v Pardubicích návěstidlo stůj, zjistila Drážní inspekce. Kdo je na vině, vyšetřuje
Číst článek
„Hned dál ta trať pokračuje, je tam traťové zařízení, kde je takzvaný autoblok, je to řekněme prostě zelená vlna. To znamená, on si zřejmě spletl červenou s tou zelenou za tím. Naštěstí se těch strojvedoucích budeme moct zeptat, protože tu nehodu přežili oba,“ popisuje.
To, že rychlík do Košic minul návěstidlo, které zakazovalo jízdu, potvrdila Drážní inspekce. Kvůli tomu následně vjel do trati, ve které byl postavený nákladní vlak. Jestli šlo o lidskou chybu, technickou závadu či kombinaci obojího, je předmětem vyšetřování.
Nehoda se stala ve středu večer těsně před 23. hodinou u nově vybudované stanice Pardubice-centrum. Nočním expresem do Košic cestovalo podle hasičů kolem 380 lidí. V důsledku srážky oba vlaky vykolejily. Čtyři lidé zemřeli, nemocnice přijaly dalších 27 zraněných lidí. V nemocnici v Pardubicích jich skončilo 18, v Chrudimi tři a v Hradci Králové šest. Některé pacienty už pardubická nemocnice propustila. Hospitalizovaných je tam aktuálně osm lidí.
Rozhovor s ministrem dopravy Kupkou (ODS)
Šéf správy železnic už v pátek při slavnostním otevírání tohoto úseku řekl, že už je nainstalovaný nový systém ETCS, ale že s jeho zprovozněním se počítá od září. Bylo tam v tuto chvíli nějaké jiné funkční zabezpečovací zařízení?
Systém je obvyklý i v jiných stanicích. V některých navíc funguje reléové zabezpečení, které umožňuje prostřednictvím komunikace do kabiny strojvedoucího zpátky promítnout informaci o stavu návěstidel. Nicméně tak, jak může dojít k přehlédnutí návěstidla samotného, tak může dojít samozřejmě k přehlédnutí i této informace.
A v tomto úseku, kdy se stala nehoda, bylo toto v provozu?
V tomto případě to v provozu nebylo a je to dáno přípravou systému ETCS, který míří k vyšší formě zabezpečení a to je hlavní úkol správy železnice a ministerstva dopravy.
Já se zeptám možná ještě trochu jinak. Odborník na zabezpečení železnice Petr Nachtigal z Pardubické univerzity Českému rozhlasu před chvílí řekl, že v tomto inkriminovaném úseku, kde bude brzy zavedeno ETCS, už při rekonstrukci nebyl instalován starý zabezpečovací systém. Je to pravda?
My ještě prověřujeme, v jakém úseku přesně je už v tuto chvíli nachystáno ETCS, které se chystá ke zpuštění. Znovu zdůrazňuji, že jde výhradní provoz, který bude znamenat vyšší zabezpečení v tom, že všechny vlaky, které se vydají na trať, budou muset povinně fungovat v režimu ETCS. Tomu předchází ještě jakýsi pilotní provoz….
Pardon, já se omluvám, ale to jste říkal. Já tomu samozřejmě rozumím, ale tím spíš se ptám. Je to opravdu tak, že při rekonstrukci už se natolik počítalo se zprovozněním ETCS a všemi komplikacemi, o kterých jste mluvil, že už tam nebylo nainstalováno staré zabezpečovací zařízení? Jinými slovy, znamená to, že v tuto chvíli je na hlavním koridoru úsek, kde vlastně žádné zabezpečovací zařízení není?
Je to hodně technický problém. Na některých místech takové zařízení skutečně nefunguje, na některých místech ano. Proto také Česká republika investuje do zabezpečování ETCS a tím směrem míří miliardy korun. Co se týče stavu nádraží v Pardubicích, tak tomu ještě věnujeme pozornost, abychom analyzovali, v jaké podobě přesně to bylo funkční. A hlavně, jak by mohlo zabránit středeční situaci. Jak znovu zdůrazňuju, jedině systém ETCS umožní reálně zabránění střetu tím, který zasáhne do brzdových systémů těch samotných vozidel.
Budete na to nějak reagovat spolu se správou železnic, třeba právě auditem, jak to vypadá, jestli ještě někde něco nedoplnit. Podniknete nějaké konkrétní kroky?
Podnikneme. Budeme směřovat k tomu, aby se ještě urychlila příprava ETCS a spouštěla se do provozu na pokud možno na co největších úsecích i v tom nevýhradním režimu do konce roku, abychom měli co největší množství odezev i samotných strojvedoucích a aby se mohla co největší část strojvedoucích s tím režimem seznámit, k tomu míříme.