Stavbaři nedodrželi bezpečnost práce, říká další znalec v kauze Studénka
Porušení bezpečnosti práce stojí podle dalšího, v pořadí už čtvrtého znalce za vlakovým neštěstím v srpnu 2008 ve Studénce. Ostravského odborníka Vladimíra Burdu najala subdodavatelská firma Bögl a Krýsl, která měla na starosti zasouvání mostní konstrukce. Ta se zřítila do kolejiště, kde do ní narazil mezinárodní rychlík. Zemřelo 8 lidí, další zhruba stovka byla zraněna.
Podle znalce byly postupy práce od začátku pochybné.
Zhotovitel, společnost Eurovia, podle něj špatně připravila staveniště, chyběl tam koordinátor a organizace práce byla nedostatečná.
„Kdyby všichni dodržovali bezpečnostní předpisy, tak nemohlo k této tragédii nikdy dojít. Myslím si, že to, jaký byl důsledek, tak taková byla i příprava. To znamená od začátku chybné postupy,“ řekl Vladimír Burda.
Znalec se také zmínil o vydání stavebního povolení. K tomu údajně došlo, až když se na mostě už nějaký čas pracovalo. Také podpěrná konstrukce podle něj neodpovídala předpisům.
Podle Burdy se ale nedá mluvit jen o jedné příčině havárie, naopak jde o řetězení chyb. V tom se shoduje i s dalšími znalci.
Připustil také, že ve stavebnictví všeobecně panují špatné podmínky a že není vyloučeno, že se podobné katastrofy budou opakovat.
Proces se bude zřejmě dál protahovat
Právní zástupce Eurovie posudek Vladimíra Burdy zcela odmítl. Obě firmy, Eurovia a Bögl a Krýsl, se podle advokátů chystají předložit ještě posudky od dalších znalců.
Státní zástupce Aleš Kopal naopak prohlásil, že pro ně je počet dosavadních předložených posudků dostačující a další už nejsou potřeba.
Soudní proces v Novém Jičíně s desítkou obžalovaných pokračuje po více než dvouměsíční pauze. Celkem trvá už tři roky. Zástupce Eurovie uvedl, že odhaduje délku trvání soudního procesu na další tři roky až pět let.
Z pozůstalých po obětech tragédie se dnes do soudní síně nikdo nedostavil. Už dříve ale někteří potvrdili, že čekají na závěr procesu a na rozsudek jako na vysvobození.