‚Je stylově příliš podobný.‘ Obraz považovaný za kopii pochází ve skutečnosti od Botticelliho
Obraz považovaný dlouho za pozdější kopii díla slavného italského mistra Sandra Botticelliho je ve skutečnosti obrazem z jeho florentské umělecké dílny. Překvapivý závěr zkoumání v pátek zveřejnili historici umění z Británie. Malíř rané renesance Botticelli je známý především jako autor Zrození Venuše či Primavery.
Britští historici umění se dlouho domnívali, že obraz Madony s granátovým jablkem (Madonna della melagrana), který v 19. století koupil obchodník s diamanty Julius Wernher, je pozdější kopií větší stejnojmenné malby z roku 1487, která visí ve florentské galerii Uffizi.
V Itálii ukradli vzácný Brueghelův obraz. Policie však o lupičích věděla a vyměnila dílo za repliku
Číst článek
Po vyčištění obrazu od nánosů špíny a odstranění tlusté žluté vrstvy fermeže ale vynikla živost barev - především červené, modré a zlaté - a restaurátoři došli k závěru, že obraz je originálu ve Florencii „stylově příliš podobný na to, aby se jednalo o imitaci“.
Rentgenový snímek navíc podle restaurátorky Rachel Turnbullové odhalil, že pod malbou se nachází jiná kresba, a najevo vyšlo také to, že byla změněna kompozice. To je v případě pozdějších kopií krajně neobvyklé. Obraz je navíc namalován na topolovém dřevě, tedy materiálu, který byl podle Turnbullové obvykle používán v Botticelliho době.
„Botticelli, stejně jako jiní florentští malíři jeho doby, měl velmi činorodou dílnu, která - zřejmě za nižší cenu - vyráběla verze a adaptace děl, která byla oblíbená,“ vysvětlil profesor Paul Joannides, historik umění z univerzity v Cambridge.
Obraz, který bude od pondělí vystaven v paláci Ranger's House v jihovýchodním Londýně, zobrazuje Pannu Marii obklopenou anděly, která má na klíně Ježíška s granátovým jablkem v ruce. Ovoce přitom znázorňuje budoucí utrpění Krista na kříži.