Nejsou lidi ani lodě

O inflaci se toho v poslední době namluvilo celkem dost, naposledy se stala i jádrem politické přestřelky mezi ministryní financí za ANO Alenou Schillerovou a guvernérem centrální banky Jiřím Rusnokem – hádali se, zda zvyšovat sazby, či nikoli. Jenže krotit inflaci sazbami bude stejně potíž.

Komentář Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kontejnerová loď čínské společnosti COSCO

Kontejnerová loď čínské společnosti COSCO | Foto: David Koubek | Zdroj: Český rozhlas

Ceny spotřebitelského koše i průmyslových výrobců rostou ze tří hlavních důvodů: zdražily suroviny, lidská práce a přeprava zboží. To vše je globální jev, kterému se Česko nemůže vyhnout, tudíž domácí snaha o zásah je předurčena jen k omezenému úspěchu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejsou lidi ani lodě

Nejrychlejší tempo nabraly v posledních týdnech právě ceny přepravy. Důvody leží o měsíce v minulosti: během lockdownů přístavy a lodě jely jen v omezeném provozu, z obavy před nákazou se rušilo mnoho plaveb. Rejdaři čekali propad globální ekonomiky i přepravy zboží, takže propustili lidi a zbavili se části kapacit.

Jenže centrální banky zalily trh penězi a poptávka se paradoxně zvýšila, lidé seděli doma, nemohli nakupovat služby, tak se zaměřili na levné zboží z Asie.

Po otevření ekonomik pak loďaři nedokázali uspokojit nahromaděnou poptávku a přístavy se začaly doslova ucpávat. Lodě čekaly ve frontě. Čínské přístavy musely dělat mnohadenní odstávky.

Vánoce budou drahé

Příliš nepomohla ani letecká přeprava, protože počet vypravovaných letů výrazně klesl – a i dosud jich je mnohem méně než před covidem, takže carga využívající kapacitu při osobních letech také nedokázala poptávku uspokojit. Potíže jsou i v silniční dopravě, chybí řidiči, kteří vozí zboží do přístavů.

Kontejnerové lodě přepraví tři pětiny všeho zboží. Od začátku roku jich je nedostatek a cena raketově roste. Přeprava jednoho kontejneru z Číny do USA před rokem stála 4,5 tisíce dolarů. Dnes přesahuje 25 tisíc dolarů, do Evropy i Česka je to stejné.

‚Suezský průplav na kolejích‘. Vysokorychlostní trať za 4,5 miliardy dolarů spojí Rudé a Středozemní moře

Číst článek

Logicky toto tlačí i na cenu toho nejlevnějšího zboží – jako bylo oblečení či hračky a potřeby pro domácnost z Asie, protože náklady na přepravu se do koncové ceny rozpočítají.

Ceny přepravy stále rostou a polovina dodávek je zpožděna. Lidé budou mít drahé Vánoce. Ovšem i kdyby centrální banka teď jakkoli zvýšila sazby, s touhle složkou růstu cen nic neudělá. Zvýšením sazeb bude chtít zbrzdit poptávku a pak možná inflace klesne.

Cena za to v podobě ekonomického zpomalení ale může být vysoká. Proto se třeba americká a Evropská centrální banka rozhodly vyšší inflaci vydržet a nezasahovat. Obě strategie jsou něco za něco.

Autorka řídí byznysový web Newstream.cz

Tereza Zavadilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme