Nejsou lidi ani lodě
O inflaci se toho v poslední době namluvilo celkem dost, naposledy se stala i jádrem politické přestřelky mezi ministryní financí za ANO Alenou Schillerovou a guvernérem centrální banky Jiřím Rusnokem – hádali se, zda zvyšovat sazby, či nikoli. Jenže krotit inflaci sazbami bude stejně potíž.
Ceny spotřebitelského koše i průmyslových výrobců rostou ze tří hlavních důvodů: zdražily suroviny, lidská práce a přeprava zboží. To vše je globální jev, kterému se Česko nemůže vyhnout, tudíž domácí snaha o zásah je předurčena jen k omezenému úspěchu.
Nejrychlejší tempo nabraly v posledních týdnech právě ceny přepravy. Důvody leží o měsíce v minulosti: během lockdownů přístavy a lodě jely jen v omezeném provozu, z obavy před nákazou se rušilo mnoho plaveb. Rejdaři čekali propad globální ekonomiky i přepravy zboží, takže propustili lidi a zbavili se části kapacit.
Jenže centrální banky zalily trh penězi a poptávka se paradoxně zvýšila, lidé seděli doma, nemohli nakupovat služby, tak se zaměřili na levné zboží z Asie.
Po otevření ekonomik pak loďaři nedokázali uspokojit nahromaděnou poptávku a přístavy se začaly doslova ucpávat. Lodě čekaly ve frontě. Čínské přístavy musely dělat mnohadenní odstávky.
Vánoce budou drahé
Příliš nepomohla ani letecká přeprava, protože počet vypravovaných letů výrazně klesl – a i dosud jich je mnohem méně než před covidem, takže carga využívající kapacitu při osobních letech také nedokázala poptávku uspokojit. Potíže jsou i v silniční dopravě, chybí řidiči, kteří vozí zboží do přístavů.
Kontejnerové lodě přepraví tři pětiny všeho zboží. Od začátku roku jich je nedostatek a cena raketově roste. Přeprava jednoho kontejneru z Číny do USA před rokem stála 4,5 tisíce dolarů. Dnes přesahuje 25 tisíc dolarů, do Evropy i Česka je to stejné.
‚Suezský průplav na kolejích‘. Vysokorychlostní trať za 4,5 miliardy dolarů spojí Rudé a Středozemní moře
Číst článek
Logicky toto tlačí i na cenu toho nejlevnějšího zboží – jako bylo oblečení či hračky a potřeby pro domácnost z Asie, protože náklady na přepravu se do koncové ceny rozpočítají.
Ceny přepravy stále rostou a polovina dodávek je zpožděna. Lidé budou mít drahé Vánoce. Ovšem i kdyby centrální banka teď jakkoli zvýšila sazby, s touhle složkou růstu cen nic neudělá. Zvýšením sazeb bude chtít zbrzdit poptávku a pak možná inflace klesne.
Cena za to v podobě ekonomického zpomalení ale může být vysoká. Proto se třeba americká a Evropská centrální banka rozhodly vyšší inflaci vydržet a nezasahovat. Obě strategie jsou něco za něco.
Autorka řídí byznysový web Newstream.cz
Roztržka v Bílém domě zhoršila také bezpečnost Česka a celé Evropy
Petr Šabata
Oválná pracovna a české volby
Ondřej Konrád
Jak si vede Evropa v konfrontaci s duem Trump – Putin?
Jan Vávra
Německu teď jde o všechno. Zachrání ho velká koalice?
Kateřina Smejkalová