Žebříček nejvýznamnějších firem v Česku vedou Škoda Auto, ČEZ a Agrofert
Škoda Auto obhájila podle žebříčku Czech Top 100 pozici nejvýznamnější české firmy za loňský rok. Stejně jako loni vykázala nejvyšší tržby i zisk. S odstupem za mladoboleslavskou automobilkou skončily polostátní energetická firma ČEZ a holding Agrofert patřící předsedovi hnutí ANO a ministru financí Andreji Babišovi. Žebříček každoročně sestavuje sdružení Czech Top 100 právě na základě ekonomických výsledků.
Přestože stovce nejvýznamnějších firem v loňském roce klesly tržby v průměru o 11 procent, mladoboleslavská automobilka si polepšila o téměř 15 miliard korun na necelých 315 miliard.
„Škoda Auto vlastně v loňském roce zažila nejúspěšnější rok ve své 120leté historii. Podruhé v řadě jsme dodali zákazníkům po celém světě více než milion vozů. Tento úspěch na poli prodejů, obnovená modelová paleta, dobrý modelový mix se samozřejmě odrazily i ve stránce tržeb,“ přiblížil mluvčí automobilky Tomáš Kubík.
Nejvýznamnější firmou v Česku je podle žebříčku Czech Top 100 Škoda Auto. V závěsu za ní skončily ČEZ a Agrofert
Kromě celkového prvenství Škoda Auto dominovala i v kategoriích největšího zisku a objemu exportu. V cizině loni prodala auta za téměř 283 miliard korun, největším trhem byla podle Kubíka Čína.
Pozice v žebříčku Czech Top 100 se ale neměnily ani na dalších místech. Druhá skončila polostátní energetická skupina ČEZ, jejíž tržby přesáhly 210 miliard korun. Firma pak vydělala téměř 27 miliard korun a zisk rostl i v prvním čtvrtletí letošního roku.
„Pozitivně působilo zejména vrácení části daně za emisní povolenky z let 2011 a 2012 a úspěšné plnění programu úspor a růstových opatření. Skupině ČEZ se podařilo snížit stálé náklady o tři miliardy korun a současně navýšit celkové výnosy na 210 miliard korun, a to zejména díky růstu objemu prodeje elektřiny, plynu i tepla koncovým zákazníkům,“ řekla Českému rozhlasu už dříve mluvčí společnosti Barbora Půlpánová
Podle výhledu na tento rok by se měl celkový zisk snížit oproti loňsku na přibližně 18 miliard korun, s čímž souhlasí i analytik Patria Finance Tomáš Sýkora. Na poklesu zisku by ale podle něj mohli ve výsledku vydělat zákazníci firmy.
„Co se týká zákazníků, ti benefitují z toho, že nám v Evropě vlastně dlouhodobě, a není to jen případ společnosti ČEZ, klesá cena silové elektřiny, což se promítá do konečných účtů. Vlastně nám díky tomu elektřina z roku na rok v posledních letech zlevňuje. Takže to je ten benefit pro zákazníky, ale zároveň je to faktor, který snižuje zisky ČEZu,“ vysvětlil.
V žebříčku stovky nejvýznamnějších firem nicméně řada velkých společností chybí – například nošovický závod Hyundai nebo obchodní řetězec Kaufland.