Unie chce v mýtném platit i za znečištění a hluk
Kamiony a velká nákladní auta by mohla v buducnu platit v mýtném i za znečištění ovzduší a obtěžování okolí hlukem. Na znění noveny evropské směrnice se dohodli ministři dopravy na schůzce v Lucemburku.
I když měly na některé otázky značně rozdílné názory, nakonec našlo belgické předsednictví Unie kompromis přijatelný pro všechny.
Nová směrnice má dát členským státům Unie možnost započítat do mýtného cenu za poškozování okolí silnic a dálnic. Tedy znečištění vzduchu a zatížení zvýšeným hlukem. Dnes se v 11 státech Unie vybírá mýtné ve výši 15 až 25 eurocentů za kilometr a vůz.
Při povolení započítat do něj kromě nákladů na údržbu silnic a výstavbu nových i cenu za poškozování životního prostředí, by mohlo vzrůst o 3 až 4 centy – tedy asi o 80 haléřů. Elektronické systémy výběru mýtného mají také umožnit nasadit jinou cenu v době dopravní špičky a mimo ni.
Ve špičce bude mýtné dražší
Evropská komise navrhovala stanovit 6 hodin, kdy by se platilo vyšší mýtné. Část zemí trvala na 4 hodinách. Kompromis nakonec zní – špička bude 5 hodin denně. V té době mohou členské země zvednout cenu mýtného až o 175 % oproti normálu.
Znění směrnice ještě musejí posoudit europoslanci.
„V současné době vyjednáváme s ministerstvem dopravy o daleko razantnějším zdražení. Navíc úprava směrnice stanovuje jakýsi maximální rámec, co je možné započítat do mýtného a pravděpodobně v tomto Česká republika má ještě nějakou rezervu a sazby mýtného jsou politické rozhodnutí, jak moc se vláda odváží zatížit dopavu, a tím i ekonomiku,“ řekl generální tajemník Sdružení autodopravců ČESMAD Martin Šprynar.
Dodal, že navržená směrnice nebude mít pro Českou republiku žádný význam. Od motoristů se podle jeho slov v České republice ročně vybere sto miliard korun a zpět se vrací pouze zlomek. Existují studie, že nákladní silniční doprava již dnes platí téměř sto procent svých externalit, včetně znečištění a hluku.