Konec podnikání v Rusku. Český výrobce dronů Primoco UAV se stahuje kvůli sankcím
Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV ke konci ledna ukončil činnost v Rusku, kde se svými drony poskytoval služby v civilní oblasti. Důvodem je sankční režim Evropské unie vůči Rusku, kvůli kterému firma nemůže získat novou exportní licenci potřebnou pro provoz svých bezpilotních letounů v Ruské federaci. Firma, s jejímiž akciemi se obchoduje na pražské burze, to oznámila v pondělí.
V důsledku „mrtvých“ diplomatických vztahů ČR a EU s Ruskem firma nemůže na ruském trhu plnit své závazky a rozvíjet byznys, uvedl generální ředitel Ladislav Semetkovský. Ruská pobočka AO Primoco BPLA tak podle něj jen letos přišla o nasmlouvané zakázky za jednu miliardu rublů (zhruba 282 milionů Kč).
„Neočekávám, že by mezi Evropou a Ruskem mohlo v dohledné době dojít k zásadnímu zlepšení vzájemných vztahů, rozhodli jsme se tedy přijmout toto rozhodnutí a prodat 100 procent akcií Primoco BPLA,“ dodal generální ředitel.
Případné sankce na Putina nevylučuje také Británie. Kreml to označil za zničující pro politické vztahy
Číst článek
Evropská unie i Spojené státy zavedly obchodní sankce vůči Rusku v roce 2014 kvůli anexi ukrajinského poloostrova Krym. Dalším zpřísněním sankcí EU a USA hrozí v případě, že by Rusko vpadlo na Ukrajinu, kolem jejíž hranic v posledních týdnech soustředilo až 190 tisíc vojáků.
Certifikované drony
Semetkovský řekl, že bezpilotní letouny jeho firmy byly jedinými drony certifikovanými pro civilní provoz v Rusku. Uplatňovaly se při monitoringu ropovodů a plynovodů nebo požárů. Exportní licenci nemohou získat, protože patří mezi takzvané zboží dvojího užití, tedy výrobky vhodné pro civilní i vojenské účely. Pro ruskou pobočku firma Primoco našla místního kupce, drony z Ruska stáhla.
Primoco UAV vyrábí civilní a vojenské bezpilotní letouny One 150, které sama vyvinula. Jde o stroje schopné létat zcela nezávisle podle naprogramovaných letových plánů, včetně plně automatického vzletu a přistání.
Drony firmy mohou ve vzduchu při cestovní rychlosti 100 až 150 kilometrů v hodině strávit bez přestávky více než 15 hodin, což představuje dolet až 2000 kilometrů. Slouží na třech kontinentech například pro kontroly produktovodů a distribučních sítí v energetice, zajišťování pohraniční a pobřežní bezpečnosti, monitorování požárů či při pátracích a záchranných akcích.