České pivovary zažily úspěšnější léto, než bylo loňské. Vyhráno ale nemají, lidé se do hospod vrací pomalu
Českému pivu se v létě dařilo. V meziročním srovnání ho v srpnu pivovary uvařily o téměř dvě procenta víc. Vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven. Do hospod a restaurací ale na pivo stále chodí méně lidí než před vypuknutím pandemie koronaviru.
Navzdory aktuální statistice nelze konstatovat, že by se pivovary dostaly z nejhorší situace. Meziroční růst porovnáváme s létem 2020, které bylo kvůli protikoronavirovým omezením opravdu špatné. Růst produkce proto až tak překvapivý není.
Bývalý panský pivovar v Rožmberku nad Vltavou bude opět vařit pivo. Začíná zásadní obnova objektu
Číst článek
Spotřeba je dál ovlivněná tím, že lidé se na pivo do hospod a restaurací vrací jen velmi pomalu. Ve srovnání s loňským rokem se v nich vypilo o téměř procento méně piva. Nejméně klientů, kteří přijdou na pivo, pociťují hlavně turistická města – Praha nebo Český Krumlov.
Naopak na jiných místech se čepovanému pivu dařilo. „Tam, kde byli orientováni na cizojazyčnou klientelu, tak stále mají problémy s naplněním kapacit. Naopak místa, kam se Češi rádi vrací – bylo to vidět přes léto – Krkonoše, obecně hory – naopak lidí bylo dost, kteří chodili do hospod,“ řekl Radiožurnálu Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.
Pivo tak pijeme hlavně doma a také například na výletech, na cestách nebo chalupách. Třeba produkce piva v plechovkách se zvýšila o jednu pětinu. Plechovkám se daří už několik let. Po lahvích a sudech jsou tak třetím nejoblíbenějším obalem na pivo a jejich podíl na celkovém výstavu piva v Česku tvoří už 15 procent.
Plzeňský Prazdroj přišel na tržbách o miliardu. V Česku mu prodej klesl, v zahraničí se naopak zvýšil
Číst článek
Do obchodů začaly dodávat i malé pivovary. V koronakrizi musely rychle reagovat na situaci, a tak začaly stáčet například do plastových lahví. Nově tak lidé můžou najít v obchodech i piva od těch nejmenších regionálních pivovarů a dávají tak šanci i nováčkům v oboru.
Jedním z nich je i Pivovar Choceň, který začal vařit pivo v červenci letošního roku. „Podpora prodeje v maloobchodních prodejnách a dosah v rámci nějaké oblasti nejenom Chocně je naprosto nenahraditelný. Takže jsme to opravdu využívali od prvního týdne,“ popsal spolumajitel Jiří Kutlvašr.
V pivotékách regionálních obchodů tak můžou lidé najít i piva z pivovarů Clock Potštejn, Neratov nebo Rampušák Dobruška.