Plzeňský Prazdroj přišel na tržbách o miliardu. V Česku mu prodej klesl, v zahraničí se naopak zvýšil
Plzeňskému Prazdroji klesl loni čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy korun. Tržby se meziročně snížily o více než miliardu na téměř 16 miliard korun. „Ani větší zájem o pivo v lahvích a plechovkách v Česku, ani udržení zahraničních prodejů na úrovni z roku 2019 nedokázaly vykompenzovat ztráty, které nám způsobilo tuzemské omezení provozu restaurací a hospod,“ uvedl v pondělí generální ředitel Plzeňského Prazdroje Dragos Constantinescu.
Největší tuzemský pivovar prodal loni v Česku a v zahraničí téměř 11,2 milionu hektolitrů piva, což je meziročně o 4,2 procenta méně. Prodej v Česku klesl meziročně o osm procent na 6,69 milionu hektolitrů. V cizině naopak meziročně vzrostl o jedno procento na 4,52 milionu hektolitrů.
Plzeň od října zdraží. Zvýšené ceny o zhruba 50 haléřů se dotknou lahví a plechovek, čepované zůstane stejné
Číst článek
Hlavním důvodem poklesu hospodářských výsledků bylo dlouhodobé uzavření pivnic vinou pandemie koronaviru. „V předcovidové době tvořilo čepované pivo čtyřicet procent našich prodejů. Loni nám tento segment klesl téměř o třetinu,“ řekl generální ředitel společnosti.
Pivovar loni zůstal ve skupině 20 největších tuzemských plátců daní v zemi, když do státní pokladny poslal pět miliard korun. Meziročně také o 13 procent zvýšil investice do nových technologií. „Naším dlouhodobým cílem je snižovat dopad naší činnosti na životní prostředí. Loni jsme přestali stáčet piva Gambrinus a Radegast do plastových lahví, přičemž v budoucnu chceme tento typ obalu opustit zcela. Zaměřujeme se na podíl recyklátu v plechovkách a připravujeme se na využívání obnovitelných zdrojů energie. Vedle ekologie naše investice směřovaly do rozšiřování výroby, což je nejlepším důkazem dlouhodobého zaměření na růst,“ řekl generální ředitel.
Podle obchodního ředitele Tomáš Mráze Prazdroj po celý loňský rok intenzivně podporoval těžce zasažený sektor hospod a restaurací, do něhož dal zhruba půl miliardy korun. Další investice do vybavení výčepů, zahrádek i školení personálu pokračují i letos.
„Teď se nejvíce zaměřujeme na pomoc s obnovou a rozvojem podnikání hospod a restaurací. Snažíme se, aby využily co nejlépe hlavní letní sezonu, podobně jako loni po prvním lockdownu, kdy jsme v létě zaváželi rekordní množství podniků v naší historii vůbec. V tom pokračujeme i letos, tak uvidíme, jestli se nám podaří rekord zopakovat. Hlavním ale pro nás je, aby se v restauracích lidé cítili dobře a bezpečně a aby se do nich vraceli. Hospoda je tradiční součástí české společnosti. Jsme v tom unikátní i celosvětově,“ doplnil Mráz.