Nárůst nezaměstnanosti s koncem šrotovného v Německu prý nehrozí
Šrotovné v Německu po osmi měsících končí. Prostředky určené na tento program totiž došly. Finanční podpora byla součástí lednového balíčku na rozhýbání ekonomiky v krizi. V Německu ji čerpaly téměř dva miliony lidí. S koncem šrotovného teď ale přibývají obavy zaměstnanců automobilek, zda nepřijdou o práci.
Jak tedy šrotovné posílilo upadající německou ekonomiku? Naplní se nejčernější odhady, že by po jeho ukončení mohly o práci přijít desítky tisíc lidí? Na to odpovídal v odpoledním Radiožurnálu Jaroslav Šonka z berlínské Evropské akademie.
Podle Šonky zaměstnanci automobilek důvod k obavám nemají. "Zatím to vypadá zcela obráceně. Německá ekonomika totiž celkem neočekávaně začala opět růst a Svaz německého automobilového průmyslu vidí všechny věci velmi optimisticky," tvrdí Šonka.
Šrotovné bylo podle něj pozitivní v tom, že automobilový průmysl neměl letos takový propad, jako hrozil. "Vláda ale o pokračování šrotovného už neuvažuje, protože doufá, že hospodářský růst, který se pomalu obnovuje, bude schopen nastartovat a rozjet i produkci automobilů," vysvětlil Šonka.
V Německu se podle Šonky také neobjevily případy, že by někteří zákazníci nezvládali splácet leasing nových vozů a museli se jich opět zbavovat.
"Německo takové problémy nemá, Němci většinou umí dobře počítat. Objevily se ale podvody - některé vozy, které měly být sešrotovány, místo toho skončily v bazarech v Německu nebo v sousedních zemích," uzavřel Šonka.
Německo: Záměr vlády navýšit šrotovné vyvolal smíšené reakce
Výrobci automobilů hlásí oživení, prodej podpořilo šrotovné
Německo: Smíšené reakce vyvolal záměr vlády navýšit šrotovné