Češi ročně utratí desítky tisíc korun za oblečení, ukazuje studie. Nejvíce vyhledávají zboží ve slevě
Oblečení a obuv ráda a často nakupuje zhruba polovina Čechů. Musí být ale ve slevě. Pak jsou za tyto položky lidé ochotni utrácet desítky tisíc korun za rok. Vyplývá to z nové studie Fashion 2019 společnosti GfK, ve které se píše i to, že víc než polovina tohoto zboží v Česku se prodá ve slevách. Podrobnosti zjišťoval Radiožurnál.
Podle studie se zhruba polovina lidí vydává na nákupy oblečení a obuvi minimálně jednou za tři měsíce nebo i častěji. Alespoň někdy nakupuje oděvy nebo obuv na internetu jeden z devíti zákazníků. Češi za takové nákupy u pokladen zaplatí v průměru 20 tisíc korun za rok.
Ve srovnání s více než dva roky starými údaji Českého statistického úřadu jde o velmi rozdílná čísla. Podle posledních dat z roku 2016 totiž lidé utratí za oblečení necelých v průměru 5 tisíc korun za rok.
Evropskému online obchodu dominuje móda. Podíl mobilních nákupů vzrostl o deset procentních bodů
Číst článek
Ve slevách, akcích a výprodejích nakupují zákazníci obchodů bezmála 60 procent oblečení a obuvi. Nejčastěji jde o posezónní výprodeje, následují akce z reklamních letáků a slevy vázané na věrnostní programy a registrace u prodejce.
To potvrzuje i mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček. „Slevy na oděvy mají zákazníci ve velké oblibě, ale je to typické pro všechny zákazníky v Česku, což dokládá i celkový podíl věcí nakupovaných ve slevách a v promocích. V posezonních slevách se tak prodá úplně vše, především pak v rámci zboží s vyšší slevou. Z běžného sortimentu je pak populární především oblečení pro děti všech věkových kategorií,“ říká. V některých obchodech jsou podle respondentů slevy dokonce tak časté, že v nich prakticky nikdy nenakupují za plné ceny.
Dobírka vede
Z kategorie oblečení a obuvi lidé nejčastěji nakupují prádlo a boty na běžné nošení. Tyto položky do nákupního košíku přihodí 100 procent respondentů. „O něco málo menší je podíl těch, kteří nakupují sportovní oblečení a obuv, to je 97 procent. 96 procent zákazníků nakupuje oblečení pro denní nošení. U dětského prádla a oděvů je ten podíl trošku menší, to je 64 procent spotřebitelů,“ říká Martina Drtinová, vedoucí projektu Fashion 2019.
Nejvíc zákazníků podle GfK v posledních 12 měsících zamířilo za nákupy oblečení a bot do obchodů Deichmann, Sportisimo nebo třeba Lidl. V tomto řetězci podle mluvčí Zuzany Holé zákazníci nakupují hlavně dámské a sportovní funkční oblečení.
Nezáleží, odkud nakupujete. E-shopy po celé Evropě sjednocují pravidla pro zákazníky
Číst článek
Češi módu s oblibou nakupují také na internetu. Alespoň někdy na něm zboží objednává šest ze sedmi zákazníků. Mezi nejoblíbenější e-shopy, ve kterých nakupuje i nejvíce lidí, patří podle průzkumu obchody bonprix.cz, lidlshop.cz, sportisimo.cz a zoot.cz.
Právě oblečení patřilo v loňském roce podle dat společnosti Shoptet mezi nejčastější sortiment v e-shopech. Z celkového podílu prodaného zboží si móda a doplňky zabraly téměř jednu pětinu.
Nejoblíbenějším druhem platby za balíčky v e-shopech zůstává dobírka. Její popularita ale podle Shoptetu pomalu klesá a nahrazuje ji platba kartou. Každý pátý pak za balíček zaplatí osobně a každý desátý online kartou.