Silničáři obviňují Kapsch z nesoučinnosti. K mýtnému systému bude potřeba úložiště za 15 milionů

Nový mýtný systém bude potřebovat nové datové úložiště za téměř 15 milionů korun pro zpracovávání sesbíraných informací z mýta. Stát původně počítal s využitím stávajícího zařízení, to však podle Ředitelství silnic a dálnic znemožnil současný správce mýta Kapsch, který neposkytl součinnost k předání datového skladu. Stát proto bude po Kapschi vymáhat škodu, uvedli v úterý silničáři.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výběr mýta (ilustrační foto).

Nový mýtný systém bude potřebovat nové datové úložiště za téměř 15 milionů korun pro zpracovávání sesbíraných informací z mýta (ilustrační snímek) | Foto: František Vlček / MAFRA | Zdroj: Profimedia

Ředitelství silnic a dálnic v úterý v tiskové zprávě uvedlo, že podle původních plánů chtěl stát využít existující datový sklad vybudovaný Kapschem a začlenit jej do nového mýtného systému.

Záměr však podle silničářů zmařil současný provozovatel mýta, který neposkytl potřebnou součinnost, ač k tomu byl smluvně vázán.

Ministerstvo dopravy a antimonopolní úřad napadly rozsudek krajského soudu v kauze mýtného

Číst článek

„Důsledkem neposkytnutí řádné součinnosti původním dodavatelem Kapsch a průtahy s nápravou zjištěných nesrovnalostí bylo ohrožení termínu uvedení nového mýtného systému do provozu a proto bylo rozhodnuto nahradit původní datový sklad Kapsch novým technickým řešením dodavatele CzechToll a SkyToll,“ uvedli silničáři.

Kapsch: snaha navýšit cenu

Podle Kapsche jde o snahu navýšit cenu původně dosaženou v soutěži za mýtný systém. Ta činila 10,75 miliardy korun.

„Nejjednodušší variantou pak je obvinit Kapsch z nedostatku součinnosti a formou dodatků, kdy další budou jistě následovat, získávat další peníze od daňových poplatníků. My jsme třeba i u soudu připraveni prokázat, že uvedená tvrzení nejsou pravdivá,“ řekl mluvčí podniku David Šimoník.

Podle něj CzechToll od prvních společných schůzek nad součinností hledá způsob, jak využít vlastní technická řešení, ačkoliv ve své nabídce v tendru počítal s využitím některých částí ze stávajícího systému.

Firma Kapsch podala další žalobu na antimonopolní úřad, ignoruje podle ní rozhodnutí soudu

Číst článek

CzechToll sdělil, že jde o snahu Kapsche sabotovat zprovoznění nového mýta. „Současný provozovatel systematicky mate veřejnost a nyní vytváří dojem, že budování nového datového skladu je rozmarem státu nebo vinou dodavatele systému,“ uvedl mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. Upozornil, že informace kolem mýta, včetně dodatků ke smlouvám, jsou plně zveřejňovány.

Nekompletní dokumentace

Podle silničářů Kapsch předal státu neúplnou technickou dokumentaci s chybami a nekompletní a neaktuální komponenty k softwaru zařízení. Problematický měl být i způsob předání dokumentů ze strany Kapsche, který měl materiál předat na nosičích bez nástroje potřebného k jejich dekódování, obnově a importu do nového prostředí. Rakouská firma podle silničářů ani nereagovala na výzvy k řešení problémů.

Ředitelství silnic a dálnic kvůli tomu v úterý s budoucím provozovatelem mýta konsorciem CzechToll/SkyToll uzavřelo dodatek k mýtné smlouvě, který zajistí dodávku a provoz nového technického řešení pro analýzu a zpracování dat z mýtného systému.

Kapsch uspěl se žalobou ohledně nové smlouvy na mýto. Antimonopolní úřad ji musí znovu prověřit

Číst článek

Přípravy nového satelitního mýtného systému provází spory mezi stávajícím provozovatelem a státem. Kapsch se kvůli podmínkám a průběhu mýtného tendru obrátil k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Soudní pře

Ten jeho námitky pro tendru zamítl, Kapsch proti tomu ovšem podal žaloby ke krajskému soudu v Brně. Soud v květnu a v červenci rozhodl, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže musí znovu prošetřit námitky Kapsche proti mýtné soutěži a také smlouvu mezi státem a vítězem tendru.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Dosud byla správcem systému firma Kapsch.

Od prosince letošního roku má nahradit dosavadní mikrovlnnou technologii satelitní systém, který bude provozovat konsorcium CzechToll/SkyToll. To zvítězilo v tendru pořádaném ministerstvem dopravy s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme