Mýtné za vjezd do Prahy? Platit by se mohlo už za několik let, schválili radní
Za vjezd do Prahy by se mohlo za sedm let platit mýtné. Podle Pražského deníku s tím počítá plán udržitelné mobility, který koncem dubna schválili radní hlavního města. Opatření má omezit počet aut v přeplněných pražských ulicích.
V plánu mobility současné radnice je ekonomická regulace automobilové dopravy podle Pražského deníku označená za jeden z klíčových nástrojů.
Zavedení mýtného je jednou z podmínek posouzení vlivu na životní prostředí pro dostavbu městského okruhu. Počítá s ním už studie z roku 2008. Jakým způsobem by se mýto mělo vybírat, zatím není podle deníku jasné.
Amsterdam sužuje znečištěné ovzduší. Do roku 2030 chce ulice bez vozů se spalovacími motory
Číst článek
Se zavedením mýtného souhlasí například dopravní expert z ČVUT Michal Vojtíšek. Pokud se mýtné dobře navrhne, může podle něj vést ke snížení emisí a lepší plynulosti dopravy.
„Sníží se emise jak zdravotně rizikových látek, tak skleníkových plynů. Koncept považuji za smysluplný,“ řekl Vojtíšek.
„Považuji za pravděpodobné, že mnozí motoristé budou nadávat, ale někteří ocení časové úspory vzniklé zvýšením plynulosti dopravy, protože ušetřený čas bude mít vyšší hodnotu než zaplacené mýtné,“ uzavřel dopravní expert.
V některých evropských metropolích už regulace dopravy funguje. Například v Londýně se od roku 2003 vybírá poplatek za dopravní přetížení. Řidiči tam platí ve všední dny od 7 hodin ráno do 18.30 večer. V Paříži, Římě nebo Berlíně mají zase starší auta, která nesplňují emisní normy, omezený vjezd do některých zón.