Česko více obchoduje se sousedy Ruska, píšou Hospodářské noviny. Mýto na dálnicích by nově mohla vybírat státní firma. Dva žháři, kteří útočili roce 2009, žádají o propuštění z vězení.
Proti rozšíření mýta ale protestují obce i kraje. Obávají se, že někteří řidiči nákladních aut budou zpoplatněné úseky objíždět po silnicích nižších tříd.
Smlouva na nový mýtný systém, kterou uzavřel stát se společností CzechToll/SkyToll je platná. Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek Krajského soudu v Brně, který smlouvu dříve prohlásil za neplatnou.
Podle posledních čísel je zaregistrováno 313 tisíc aut z celkových odhadovaných 460 tisíc. Stále se tak do výběru nového mýta nestihlo zapsat 145 tisíc aut.
Instalaci palubních jednotek do kabin dokončují v těchto například v přepravní společnosti Valatrans na Vsetínsku. Mluvčí CzechToll Miroslav Beneš řekl, že mnozí řidiči registraci odkládají.
Stát bude mýto postupně splácet v následujících třech letech. Podle ministerstva se investice do vybudování systému státu vrátí na provozních úsporách a zvýšeném výběru mýtného ještě během roku 2020.
Předpokládané kolony by se měly výrazně zkrátit, přesto lze na některých místech stále očekávat kolony přes deset kilometrů. Systém bude spuštěn 1. prosince.
Důvodem jsou pomalé registrace dopravců, dosud bylo přihlášeno do systému 196 000 vozů, což je zhruba 43 procent z celkového očekávaného počtu. Nový mýtný systém začne fungovat 1. prosince.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v minulých týdnech zakázal plnění mýtné smlouvy s odkladem o rok. Ministerstvo dopravy proti tomu podalo rozklad, zároveň ovšem připravuje nový tendr.
Zákaz začne platit až rok po právní moci rozhodnutí úřadu. To zatím pravomocné není a lze proti němu podat rozklad k předsedovi úřadu. Smlouvu na provoz systému získalo konsorcium CzechToll/SkyToll.
Dopravci mohou k registraci využít vybraná prodejní místa. Dalšími možnostmi jsou registrace přes web, prostřednictvím vydavatelů palivových karet. Pro velké dopravce existuje speciální tým.
Vyšetřovatelé podle serveru Novinky podezírají šéfa české pobočky Kapsche Karla Feixe a předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje z korupce kolem tendru na pokračování výběru mýta.
Detektivové v souvislosti se zásahem ve společnosti Kapsch kontaktovali i poslance a bývalého náměstka ministra dopravy Milana Ferance z hnutí ANO. Ten schůzky s firmou připustil.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podle Kapsche porušil vlastní rozhodovací praxi i judikáty správního soudu či zásady Evropské komise. Spor podle ní může skončit i mezinárodní arbitráží.
Smlouva mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll/SkyToll na provoz mýtného je platná. Rozhodl o tom předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.
Společnost Kapsch žádala pozastavení smlouvy pro svého konkurenta - firmu CzechToll, která vyhrála tendr na další provozování mýta. Zároveň mu ale Kapsch nabízí své služby.
Za 12 let fungování mýtného systému stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun. Na konci letošního roku nahradí v roli provozovatele systému rakouskou společnost konsorcium CzechToll/SkyToll.
Podle Kapsche je smlouva ministerstva a kosorcia CzechToll/Sky Toll neplatná, protože nadále platí předběžné opatření ÚOHS zakazující podpis smlouvy s vítězem.
„Nebyl to chvat. Nastaly okolnosti, ve kterých bylo možno smlouvu podepsat. Byli jsme na to připraveni a využili jsme toho,“ vysvětlil ministr rychlý podpis smlouvy na nového výběrčího mýta.