Češi kvůli inflaci nakupují méně na internetu, čekají na větší slevové akce. Vánoce to mohou změnit
Dlouhotrvající vysoká inflace mění chování českých zákazníků nejen v kamenných obchodech, ale i v e-shopech. Z loajálních zákazníků, kterými Češi dlouhá léta byli, se stávají lovci nejvýhodnějších cen. Hodnocení kvality daného internetového obchodu se tak posouvá až na další příčky. Vychází to z dat stovek klientů společnosti Skip Pay patřící ČSOB. Důraz nakupujících na nejnižší cenu potvrzuje i Asociace pro elektronickou komerci.
Zákazníkům v podstatě nejde o nic jiného, než o cenu zboží. Ta se za posledních 6 měsíců dostala do absolutního popředí rozhodování zákazníka, který chce nakoupit po síti.
Každý čtvrtý tak označil právě cenu zboží v kombinaci s dopravou jako nejdůležitější parametr nákupu. To znamená, že výhodnost nákupu je pro Čechy důležitější, než třeba dobré hodnocení e-shopu.
Češi přicházejí na chuť online nákupu potravin. E-shopů s jídlem vzniká o pětinu více než loni
Číst článek
„Inflace už déle než rok drtí rozpočty českých domácností, takže 64 procent Čechů přiznalo, že se s některým ze svých oblíbených e-shopů museli v posledním roce rozloučit. Čtvrtina z nich dokonce v posledním roce kvůli ceně opustila většinu svých oblíbených e-shopů,“ popisuje změny chování David Filippov, obchodní ředitel společnosti Skip Pay.
Loajálních ke svému oblíbenému e-shopu tak zůstává 36 procent zákazníků, což je o 16 procent méně, než tomu bylo v průběhu loňského podzimu. Podle společnosti Skip Pay bude takových lidí i dál ubývat.
Ve druhém čtvrtletí podle dat společnosti Heureka.cz e-commerce meziročně klesala o osm procent. Nejvíce v kvartálu poskočily prací prášky a za jednu objednávku v internetovém obchodě platili zákazníci v průměru 1 435 korun.
Zákazníci také oceňují větší slevové akce a s nákupem zboží na ně vyčkávají.
Očekávané zlepšení
Třeba podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky je vidět i na celkových číslech, že lidé šetří: „Při nákupu v maloobchodě je dlouhodobě běžné, že zákazníci každým rokem nakupují více zboží, respektive ve větších objemech. Samozřejmě očekáváme, že v druhé polovině roku by se to svým způsobem mělo změnit.“
Celkem by se ale podle Asociace pro elektronickou komerci měly tržby e-shopů přehoupnout přes 200miliardovou hranici. Loni dosáhly 197 miliard.
Zkrachovalý e-shop Mamut: Koukněte na číslo svého iPhonu a můžete dostat až 100 tisíc korun odměny
Číst článek
Nákupní chování lidí by se v druhé polovině roku mělo změnit, protože se blíží Vánoce. Jde tedy o největší nákupní sezonu roku. Navíc by ke konci roku měla i dál klesat inflace.
Podle Asociace pro elektronickou komerci začnou někteří zákazníci s prvními nákupy vánočních dárků už v průběhu září. Stejně jako každým rokem hlavní sezonu nakupování odstartuje Black Friday, který letos vychází na 24. listopadu.
Podle společnosti Skip Pay ti, kteří nakupují na e-shopech méně často, chtějí ušetřit na vánočních dárcích letos až třetinu. Sama společnost, ale i Asociace pro elektronickou komerci dodávají, že odhadnout přesné útraty lidí na Vánoce je zatím velmi složité.
Lidé s vyššími příjmy se přestávají bát inflace a víc utrácí. Osmdesát procent společnosti ale stále šetří
Číst článek
E-shopy se snaží změnám nákupního chování přizpůsobit. Inflace totiž změnila i výběr zboží po síti.
„Vidíme, že se zvýšil zájem o dražší značky, které tlačí do pozadí ty levnější. Naopak mezi levnějšími značkami se nejlépe prodávají ty, které mají extrémně nízké ceny nebo jsou právě v akci. Rozevřely se tak nůžky mezi cenovými úrovněmi, ve kterých zákazníci nakupují,“ říká mluvčí jedničky na trhu, e-shopu Alza.cz, Eliška Čeřovská.
Tlak na co nejnižší cenu potvrzuje například i společnost Datart. „Rozhodně zákazníci výrazně častěji sahají s ohledem na zvýšení cen energií po úsporných domácích spotřebičích,“ doplňuje ředitelka marketingové komunikace společnosti, Lenka Mastešová.