Češi kvůli inflaci nakupují méně na internetu, čekají na větší slevové akce. Vánoce to mohou změnit

Dlouhotrvající vysoká inflace mění chování českých zákazníků nejen v kamenných obchodech, ale i v e-shopech. Z loajálních zákazníků, kterými Češi dlouhá léta byli, se stávají lovci nejvýhodnějších cen. Hodnocení kvality daného internetového obchodu se tak posouvá až na další příčky. Vychází to z dat stovek klientů společnosti Skip Pay patřící ČSOB. Důraz nakupujících na nejnižší cenu potvrzuje i Asociace pro elektronickou komerci.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování na e-shopu

Češi kvůli inflaci nakupují méně na internetu (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay | Licence Pixabay,©

Zákazníkům v podstatě nejde o nic jiného, než o cenu zboží. Ta se za posledních 6 měsíců dostala do absolutního popředí rozhodování zákazníka, který chce nakoupit po síti.

Každý čtvrtý tak označil právě cenu zboží v kombinaci s dopravou jako nejdůležitější parametr nákupu. To znamená, že výhodnost nákupu je pro Čechy důležitější, než třeba dobré hodnocení e-shopu.

Češi přicházejí na chuť online nákupu potravin. E-shopů s jídlem vzniká o pětinu více než loni

Číst článek

„Inflace už déle než rok drtí rozpočty českých domácností, takže 64 procent Čechů přiznalo, že se s některým ze svých oblíbených e-shopů museli v posledním roce rozloučit. Čtvrtina z nich dokonce v posledním roce kvůli ceně opustila většinu svých oblíbených e-shopů,“ popisuje změny chování David Filippov, obchodní ředitel společnosti Skip Pay.

Loajálních ke svému oblíbenému e-shopu tak zůstává 36 procent zákazníků, což je o 16 procent méně, než tomu bylo v průběhu loňského podzimu. Podle společnosti Skip Pay bude takových lidí i dál ubývat.

Ve druhém čtvrtletí podle dat společnosti Heureka.cz e-commerce meziročně klesala o osm procent. Nejvíce v kvartálu poskočily prací prášky a za jednu objednávku v internetovém obchodě platili zákazníci v průměru 1 435 korun. 

Zákazníci také oceňují větší slevové akce a s nákupem zboží na ně vyčkávají.

Očekávané zlepšení

Třeba podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky je vidět i na celkových číslech, že lidé šetří: „Při nákupu v maloobchodě je dlouhodobě běžné, že zákazníci každým rokem nakupují více zboží, respektive ve větších objemech. Samozřejmě očekáváme, že v druhé polovině roku by se to svým způsobem mělo změnit.“

Celkem by se ale podle Asociace pro elektronickou komerci měly tržby e-shopů přehoupnout přes 200miliardovou hranici. Loni dosáhly 197 miliard.

Zkrachovalý e-shop Mamut: Koukněte na číslo svého iPhonu a můžete dostat až 100 tisíc korun odměny

Číst článek

Nákupní chování lidí by se v druhé polovině roku mělo změnit, protože se blíží Vánoce. Jde tedy o největší nákupní sezonu roku. Navíc by ke konci roku měla i dál klesat inflace.

Podle Asociace pro elektronickou komerci začnou někteří zákazníci s prvními nákupy vánočních dárků už v průběhu září. Stejně jako každým rokem hlavní sezonu nakupování odstartuje Black Friday, který letos vychází na 24. listopadu.

Podle společnosti Skip Pay ti, kteří nakupují na e-shopech méně často, chtějí ušetřit na vánočních dárcích letos až třetinu. Sama společnost, ale i Asociace pro elektronickou komerci dodávají, že odhadnout přesné útraty lidí na Vánoce je zatím velmi složité.

Lidé s vyššími příjmy se přestávají bát inflace a víc utrácí. Osmdesát procent společnosti ale stále šetří

Číst článek

E-shopy se snaží změnám nákupního chování přizpůsobit. Inflace totiž změnila i výběr zboží po síti.

„Vidíme, že se zvýšil zájem o dražší značky, které tlačí do pozadí ty levnější. Naopak mezi levnějšími značkami se nejlépe prodávají ty, které mají extrémně nízké ceny nebo jsou právě v akci. Rozevřely se tak nůžky mezi cenovými úrovněmi, ve kterých zákazníci nakupují,“ říká mluvčí jedničky na trhu, e-shopu Alza.cz, Eliška Čeřovská.

Tlak na co nejnižší cenu potvrzuje například i společnost Datart. „Rozhodně zákazníci výrazně častěji sahají s ohledem na zvýšení cen energií po úsporných domácích spotřebičích,“ doplňuje ředitelka marketingové komunikace společnosti, Lenka Mastešová.

Barbora Kladivová, job Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme