Čínský internetový gigant Alibaba vyvíjí systém placení pomocí selfie
Selfie, tedy fotografický autoportrét, je dnes už celosvětovým fenoménem. V budoucnu by ovšem právě tyto snímky mohly sloužit nejen k pobavení, ale také při placení. Čínský internetový gigant Alibaba totiž vyvíjí systém platby zboží objednaného právě pomocí selfie.
Zakladatel společnosti Jack Ma Jün v německém Hannoveru názorně předvedl, jak by taková platba vypadala. Před plným sálem se vyfotil svým smartphonem a díky instalované technologii si zakoupil vybraný suvenýr, konkrétně známku z roku 1948.
Systém se jmenuje Smile to Pay, tedy Úsměvem k zaplacení. Jde o software rozeznávající lidskou tvář, telefon pak potvrdí identitu a následně provede platbu.
Podobný nástroj už v různých formách funguje, ale ne při placení. Navíc nikdy nebyl příliš dokonalý, ať už se to týká takzvaných detektorů úsměvů nebo různých počítačových her, kde se hráči mohou vyfotit a pak se stát třeba součástí sportovního týmu. Často totiž tvář dotyčného nedokázal rozeznat. Číňané ovšem slibují, že nic takového se v jejich případě při nákupu přes internet nestane.
Nejdříve se má tato technologie začít používat v Číně a poté i v dalších zemích. Kdy přesně Alibaba celý projekt spustí, ale zatím vedení firmy neoznámilo.
V budoucnu by se mohlo platit i slovem nebo fotkou tetování
Firma už také vyvíjí systém, kdy bude možné zaplatit třeba jen vyslovením konkrétního slova, fotkou tetování nebo i domácího mazlíčka. V každém případě se prý způsob platby pomocí selfie vyplatí.
Jack Ma Jün v této souvislosti připomíná, že současný způsob je příliš zdlouhavý. Uživatel teď podle něj musí zadat heslo, číslo občanského průkazu či pasu a často se také obává o zabezpečení transakce. To má díky selfie zmizet.
Celý projekt je dítětem dceřiné firmy Alibaby Ant Financial, což je poskytovatel finančních služeb. Do jeho oboru podnikání patří i světová platební platforma Alipay. Už ke konci roku 2013 dosáhl počet jejích registrovaných uživatelů 300 milionů a denně vyřizuje přes 80 milionů transakcí, z toho 45 milionů je realizováno prostřednictvím mobilních platebních účtů. Dá se proto očekávat, že software Smile to Pay se může velmi rychle rozšířit.