Chcete vydat knihu a nemáte na to peníze? Využijte financování pomocí crowdfundingu
Rekreační běžec Luboš Brabec chtěl před několika měsíci vydat knihu o maratonu, ale neměl na to dost peněz. A tak se rozhodl, že sežene nejdříve čtenáře, kteří mu knihu zaplatí dopředu, tedy ještě před vydáním. Během šesti týdnů sehnal 135 tisíc korun. Teď už řeší jenom tiskárnu a technické detaily a do Vánoc knihu rozešle svým neznámým čtenářům.
Získávání peněz na svou knihu svěřil Luboš Brabec firmě, která se věnuje takzvanému crowdfundingu, tedy vybírání peněz na přesně určené projekty. Firma zařídila technické zázemí, jako je placení po internetu, adresář čtenářů a také reklamu.
Ovšem Luboš Brabec musel vymyslet, na co čtenáře naláká: „Když jsme měl asi 95 procent knížky napsané, tak jsem na konci prázdnin spustil projekt a bral jsme to nejen jako způsob, jak knížku financovat, ale byl to pro mě i způsob, jak si ověřit, jestli je mezi lidmi o něco takového vůbec zájem.“
Luboš Brabec se do vkusu trefil, protože vybral 135 tisíc korun, což je dvaapůlkrát víc, než potřeboval. Peníze poslalo několik přátel, drtivá většina jsou ale neznámí lidé, které zřejmě zaujalo téma maratonu, a tak neváhali koupit zajíce v pytli za 250 korun.
Právě vydání knihy, natočení filmu nebo pořádání kulturní akce patří mezi nejúspěšnější projekty, na které lidé rádi přispějí dopředu, říká internetový publicista Miloš Čermák: „V zásadě si myslím, že úspěšné je to, po čem lidé touží, a projekty, u kterých si myslí, že bez nich by nevznikly.“
Druhou úspěšnou skupinou projektů jsou podle Miloše Čermáka technologické novinky. Ty se ale v Česku moc prosazují, protože v těch jde obvykle už o miliony.
Zatím se tedy radují spíše umělci nebo autoři, jako je Luboš Brabec, kteří shání jen statisíce. Jeho knihu Maraton a jiné pošetilosti si předplatilo pár set lidí a jenom oni ji dostanou. V knihkupectví se vůbec neobjeví.