Čeští exportéři hledají náhradu za ruský trh. Šance jim nabízí Írán i Turecko

Do Íránu odletěla historicky první česká podnikatelská mise. Dvacítka zástupců firem hledá nová odbytiště pro své zboží a služby. Reagují tak na horšící se obchodní vztahy s Ruskem kvůli sankcím ze strany Evropské unie. Firmy počítají s tím, že příští rok přijdou na ruském trhu o zakázky za miliardy korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čistírna odpadních vod v Olomouci

Čistírna odpadních vod v Olomouci | Foto: Aleš Spurný

České firmy loni do Íránu vyvezly zboží za více než půl miliardy korun. V budoucnu by se tato částka mohla ještě zvýšit.

„Ta ekonomika dává obrovské množství možností. Já bych v zásadě vypíchnul vodohospodářskou oblast, například problematika čističek odpadních vod, hydroelektrárny,“ říká předseda Zahraniční sekce Hospodářské komory Ilja Mazánek.

Kromě toho by se české podniky mohly podle Mazánka uplatnit i ve farmaceutickém a dopravním průmyslu: „Například problematika rozvoje železnic, dodávky tramvají.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Historicky první česká podnikatelská mise odletěla do Íránu. Exportéři hledají alternativy k ruskému trhu

Obchodování s Íránem má ovšem i svá omezení. Pořád platí, i když už jen částečně, sankční režim. Na zemi ho uvalily světové mocnosti včetně států Evropské unie kvůli spornému íránskému jadernému programu. Ten ale Teherán tento rok postupně utlumoval.

Spojené státy i Evropa proto sankce mírní. Právě toho teď chtějí využít i české firmy. „Toto bereme v potaz. Cílem naší cesty je sondování případných budoucích možností,“ vysvětluje Ilja Mazánek.

Pokud by se vzájemné vztahy obou států vyvíjely dobře, mohli by Íránci českým firmám pomoci také s přístupem na afghánský nebo irácký trh.

Turci prý mají rádi osobní jednání

Exportéři ale nesázejí jen na Írán. Už minulý týden se zajímali o možnosti spolupráce také v Turecku. Tamní trh nabízí českým podnikům širokou možnost uplatnění.

„Především v oblasti moderní technologie s vysokou přidanou hodnotou, ať už to jsou environmentální technologie ve vodohospodářství a sanaci odpadů či nanotechnologie, dále je to energetika, pak tu je důlní a těžební zařízení a technologie včetně dodávek technologických zařízení pro navazující chemická odvětví a chemický průmysl,“ popsal už dříve Arnošt Kareš z českého velvyslanectví v Ankaře.

České firmy by podle něj mohly bodovat také v oblasti dopravního strojírenství. Při jednáních s Turky přitom nerozhodují jen obchodní detaily, důležitou roli hraje i osobní komunikace.

„Vždy říkám, že mnoho vypitých čajů při osobním jednání teprve vede k vytouženému cíli. De facto turecký obchodník očekává, že veškerá iniciativa bude vyvíjena na straně prodávajícího,“ upozorňuje Kareš.

Turecko představuje jednu z největších ekonomik na Blízkém Východě. Podle portálu BusinessInfo.cz je sedmá největší v Evropě.

Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme