Přes 10 000 zaměstnanců Volkswagenu se v Německu zúčastnilo stávky. Zapojilo se devět z deseti závodů

Více než 10 000 zaměstnanců automobilky Volkswagen v Německu se v pondělí zapojilo do výstražné stávky. Na výzvu odborového svazu IG Metall přerušili práci v devíti z deseti závodů koncernu v Německu. Stávka byla naplánována zhruba na dvě hodiny a opakovat se má v každé směně. Odboráři protestují proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pracovníci automobilky Volkswagen protestující ve městě Wolfsburg

Pracovníci automobilky Volkswagen protestující ve městě Wolfsburg | Foto: Julian Stratenschulte | Zdroj: Reuters

V 9.30 začala stávka v továrně v saském Cvikově, v 10.00 se přidali zaměstnanci továren ve Wolfsburgu, Hannoveru, Emdenu, Braunschweigu, Salzgitteru a Saské Kamenici. Ve 12.00 začal protest ve známé skleněné továrně v Drážďanech a ve 12.30 v Kasselu-Baunatalu. Nepřipojil se jen závod v Osnabrücku. 

Ve Volkswagenu v Německu stávkují odboráři. Důvodem je snižování mezd a možné propouštění

Číst článek

Ve všech stávkujících továrnách se práce zastavila dočasně, podle plánů odborářů se zhruba po dvou hodinách výroba měla opět rozběhnout, a to do dalšího přerušení v navazující směně.

Stávky doprovází i protestní shromáždění a pochody, do kterých se podle agentury DPA na jednotlivých místech zapojily tisíce lidí. Na demonstraci ve Wolfsburgu předsedkyně zaměstnanecké závodní rady Daniela Cavallová ostře kritizovala vedení firmy. „Jsme připraveni na obě varianty: sblížení i eskalaci,“ řekla.

„Když to bude potřeba, bude to jeden z nejtvrdších konfliktů, jaké Volkswagen kdy viděl,“ uvedl oblastní manažer IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. Později zdůraznil, že pondělní akce byly jen varováním. Zástupce odborářů z východního Německa Dirk Schulze řekl, že vedení společnosti nebylo ochotné ke kompromisu. „Proto musíme na management vyvinout tlak varovnými stávkami,“ dodal.

‚Ve fotbale končí trenéři, ve VW hráči‘

Podle odborářů nebude kvůli výstražné stávce smontováno zhruba 1000 vozů. Vedení podniku uvedlo, že přijalo opatření, která by měla dopady stávky minimalizovat.

Na protestu v Hannoveru odborář Sascha Dudzik obvinil vedení koncernu, že chce nechat zaplatit zaměstnance za své vlastní chyby. „My jsme ta rozhodnutí neučinili - učinili je milionáři v čele VW,“ řekl podle agentury Reuters.

7:36

Německu se nevracejí investice do elektromobility. Volkswagen se bude muset změnit, míní novinář

Číst článek

„Říkají, že jsme dražší než dělníci v Bratislavě nebo v Číně. Zajímalo by mě, jaké je srovnání u platů managementu,“ řekl další z odborářů z hannoverské továrny Stavros Christidis. „Ve fotbale končí trenéři, když nevyhrávají. Ve VW je to naopak. Potrestáni jsou hráči,“ řekla agentuře Reuters Lucia Helmová, která také pracuje v továrně v Hannoveru.

Spor se týká mezd přibližně 120 000 zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších 10 000 zaměstnanců firmy v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu. Vedení odmítá jakékoliv jejich zvýšení, vzhledem k tíživé situaci koncernu plánuje naopak snížení mezd o deset procent. Na stole je také uzavření závodů a propouštění.

Obě strany sporu se sejdou k dalšímu kolu jednání o mzdách 9. prosince. Odboráři už dříve uvedli, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun), požadovali ale záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Vedení koncernu to odmítlo. Tvrdí, že musí náklady v Německu snížit na úroveň konkurence, ale i továren koncernu Volkswagen ve střední a východní Evropě a Jižní Americe.

České Škody se stávka netýká

České automobilky Škoda, která je součástí koncernu Volkswagen, se stávka v Německu přímo netýká. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina minulý týden řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků. Podle šéfa odborů Jaroslava Povšíka bude udržení míst prioritou při nadcházejícím mzdovém vyjednávání, při kterém chtějí odbory žádat růst nad hodnotu inflace.

Zaměstnanci Boeingu kývli na zvýšení mezd o 38 procent. Jejich stávka skončí

Číst článek

Na rozdíl od slabého výkonu značky Volkswagen se Škodě daří. Na konci října česká automobilka uvedla, že zvýšila celosvětově za tři čtvrtletí meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Prodejcům po celém světě skupina dodala 808 600 aut, což představuje růst o čtyři procenta.

Hlavním odbytištěm byla Evropa s růstem o 8,2 procenta na 552 400 vozů, což znamená upevnění pozice čtvrté nejprodávanější značky a návrat na předcovidovou úroveň. Na svůj největší trh v Německu automobilka dodala 140 000 vozů, což je růst o 21,4 procenta.

Celkově se ovšem evropský automobilový průmysl potýká s řadou problémů kvůli slabému prodeji aut v regionu a konkurenci asijských výrobců, kteří nabízejí levnější elektromobily. Naposledy se konaly stávky ve velkých závodech Volkswagen v Německu v roce 2018. Tehdy se jich podle IG Metall zúčastnilo více než 50 000 zaměstnanců ze šesti závodů na západě země.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme