Češi nakupují na slevových portálech už 7 let. Naučili se kvůli nim platit kartou online

Už sedm let můžou Češi využívat akční nabídek na slevových portálech. Počty takových serverů se ale od roku 2010 snížily z několika set na pár desítek. Zákazníci na nich teď nejčastěji nakupují poukazy na cestování, jídlo v restauracích nebo třeba vouchery na zážitky. Podle Asociace pro elektronickou komerci navíc slevové portály podpořily rozvoj online placení a naučily Čechy ve velkém platit kartou po síti.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

ČOI opět udělovala pokuty (ilustrační foto)

ČOI opět udělovala pokuty (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Petra z Prahy nakupuje na slevových portálech i třikrát měsíčně. Vyhledává hlavně výhodné nabídky na jídlo nebo třeba oblečení. A vždy byla s nákupem spokojená. „Jakýkoli byl problém, tak mi zaměstnanci ihned pomohli. Většinou to byla chyba na naší straně, třeba byla objednávka špatná nebo podobně, a neměli problém s výměnou."

Chtěla letět do Dubaje, má ale smůlu. Slevový portál zkrachoval a dovolenou nezajistil

Číst článek

Výhodné ceny na slevových portálech, i když na omezenou dobu, lákají i ostatní Čechy. Jako jeden z prvních portálů v Česku nabídl v roce 2010 slevy na vybrané zboží Slevomat. Inspiroval ho americký portál Groupon.

Ze začátku byla na Slevomatu jen jedna akční nabídka denně. Využít jí ale mohly mnohdy i tisíce lidí. „Bylo vždycky potřeba dosáhnout aktivačního minima, takže lidé často volali svým známým a kolegům, aby si tu nabídku zakoupili, aby se tak sleva mohla aktivovat," říká pro Radiožurnál ředitelka Slevomatu Marie Chytilová.

Ve stejném roce začal nabízet výhodné nákupy po americkém vzoru i portál Pepa.cz. Jeho jednatel Petr Sýkora Radiožurnálu ale říká, že ze začátku byli zákazníci opatrní. „První měsíce provozu serveru byly spojeny s jednotkami nabídek a s desítkami objednávek. Nejčastějším prodejním artiklem byly výhodné nabídky do restaurací a nejrůznější zkrášlující procedury."

Nejpopulárnější je cestování

V nabídkách slevových portálů pomalu přibývalo i cestování. V roce 2012 ale přišel boom nákupů módy za akční ceny. S přibývajícími nabídkami a zkušenostmi lidé začali i víc utrácet. „Hodně se zvýšila i ta průměrná cena objednávky, na začátku to byly nižší stovky korun, teď třeba v cestování je to už tři tisíce," potvrzuje Chytilová.

Stejně se vyvíjely i útraty na portálu Pepa.cz. „Nejprodávanější kategorií je v současné době cestování, zejména tuzemské. Populární jsou rovněž nejrůznější zážitky, jako třeba letecký simulátor, únikové hry nebo plavby po Vltavě," dodává Sýkora.

„Provozovatelé, kteří zakládali slevový portál, mysleli, že to bude jednoduchý byznys. V momentě, kdy vyčerpali první zajímavé nabídky, zjistili, že není tak jednoduché získat zajímavé partnery.“

Jan Vetyška (ředitel Asociace pro elektronickou komerci )

Slevomat i portál Pepa.cz si na tuzemském trhu našly své místo. Ne všechny slevové portály ale byly stejně úspěšně. V roce 2011 si nadšenci akčních cen mohli vybírat z nabídky víc než dvou stovek slevových portálů. Jejich sláva byla na vrcholu. Podle údajů Skrz.cz utržily skoro 2 miliardy korun. Od té doby jich ale ubývá. Ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška teď jejich počet odhaduje na několik desítek.

„Jedním těch důvodů bylo, že si asi provozovatelé, kteří zakládali slevový portál, mysleli, že to bude jednoduchý byznys. V momentě, kdy vyčerpali první zajímavé nabídky, zjistili, že není tak jednoduché získat zajímavé partnery, kteří budou splňovat požadavky zákazníků a budou zároveň schopní nabídnout slevu," vysvětluje důvody. Naposledy v prosinci loňského roku z trhu zmizel jeden z největší portálu Nakup v akci.cz.

Klamavé informace

Vetyška ale dodává, že právě slevové portály naučily Čechy platit kartou a stály za rozmachem online placení. „Před vstupem slevových portálů tu nebyla velká důvěra k platbám online, prakticky se používala jen dobírka nebo osobní odběr. Ale v momentě, kdy nebyla jiná možnost než zaplatit online kartou, tak si zákazníci zvykli, že nedochází k nějakým podvodům, že jejich peníze nikam nemizí, a myslím si, že to byl i zlomový moment pro online formy placení."

„Mezi nejčastější prohřešky slevových portálů patřily neúplné obchodní podmínky, ve kterých prodejci měli i klamavé informace.“

Na kontroly slevových portálů se zaměřuje Česká obchodní inspekce v rámci kontrol e-shopů. Přesné statistiky ale nemá. Celkem loni kontroloři prověřili bezmála 1200 e-shopů a slevových portálů. „V 1030 případech bylo zjištění a dostanou pokutu za klamavou obchodní praktiku. Za nekalé obchodní praktiky je ze zákona pokuta až 5 milionů korun," říká mluvčí inspekce, Jiří Fröhlich.

Mezi nejčastější prohřešky slevových portálů patřily neúplné obchodní podmínky, ve kterých prodejci měli i klamavé informace - třeba to, že spotřebitel nemůže odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů, pokud nemá zboží v původním obalu.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme