Britské Tesco vede spor s dodavatelem. Z pultů mizí mýdla, zmrzliny i prací prášky
Z prodejen maloobchodního řetězce Tesco v Británii mizí některé značky zmrzliny, mýdla, instantních nudlí nebo pracích prášků, které do supermarketů dodává společnost Unilever. Příčinou je spor o ceny, které by podle Unileveru měly kvůli propadu kurzu libry citelně vzrůst.
Kauza dostala název "marmitegate" podle populární a nyní nedostatkové pomazánky Marmite.
Tesco ve středečním prohlášení uvedlo, že má nyní potíže s dostupností některých výrobků Unileveru a že doufá v brzké vyřešení situace. Problémy se prý týkají pouze online nakupování. Nicméně podle britského tisku a příspěvků na sociálních sítích mizí například mýdlo Dove nebo zmrzlina Ben & Jerry's i z kamenných prodejen.
Média si proto kladou otázku, zda je to dáno skutečným nedostatkem zboží, nebo zda jeho rychlé vyprodávání vyvolaly zprávy o jeho nedostatku.
Brexit a slabá libra
Ve sporu jde podle serveru CNNMoney o to, kdo by měl po referendu o vystoupení Británie z Evropské unie nést zátěž plynoucí z propadu kurzu měny - zda dodavatel, nebo spotřebitelé. Slabá libra totiž zvyšuje náklady na dovoz a snižuje zisky Unileveru. Firma tak chtěla zvednout ceny o deset procent.
Finanční ředitel Unileveru Graeme Pitkethly ve čtvrtek ráno podle serveru The Guardian prohlásil, že zvýšení cen jako kompenzace rostoucích nákladů je normální obchodní reakcí. Doufá prý, že spor s řetězcem Tesco bude rychle vyřešen.
"Marmitegate" má také velkou odezvu na sociálních sítích. Zastánci takzavného brexitu na nich například vyzývají k bojkotu všech výrobků Unileveru.
Ti, kdo v červnovém referendu hlasovali pro setrvání Británie v Evropské unii, zase naopak píšou, že Británie "nemůže být navždy ušetřena ekonomické katastrofy, jakou je brexit." "Varovali jsme, že to bude bolet, a ono bude. Že si teď nemůžete koupit (nudle), je jen začátek," napsala na sociální síti jedna z přispěvatelek.