Obchodníci lákají na Black Friday. Při nakupování ve slevách buďte opatrní, radí inspekce
Už na pátek 24. listopadu připadá takzvaný Black Friday, původně americký svátek, který odstartuje vánoční nákupní horečku. Čeští obchodníci nejsou pozadu - spíš naopak. Zboží za akční ceny nabídli zákazníkům už o týden dřív a slibují až 80procentní slevy. Jak nenaletět?
Dlouhé fronty před otevřením obchodů, potom běh k regálům a často i rvačka o zboží. Takový bývá Black Friday ve Spojených státech. A na velké slevy lákají stále častěji i čeští obchodníci. Black Friday tak mnozí velcí prodejci prodloužili na celý týden. Nakoupit za zvýhodněné ceny mohli zákazníci už minulý pátek třeba na ZOOT.
„Nejvíce se prodávalo sezonní zboží a doplňky a také produkty, které se nemusí zkoušet, takže kabelky, peněženky a dárkové zboží, což jasně ukázalo, že lidé už nakupují dárky na Vánoce. Oproti předchozímu běžnému pátku stouply tržby o 70 procent,” říká Andrea Burgerová, mluvčí obchodu.
O dva dny později, tedy v neděli, rozjel Black Friday i druhý největší e-shop, Mall. cz, říká jeho mluvčí Jan Řezáč. „V rámci Black Friday máme v akci tisíce produktů, průměrná sleva je 40 procent a maximální sleva sahá až do výše 75 procent,” vypočítává.
Obliba nakupování po síti v Česku rychle roste. Letos podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci lidé jen za zboží utratí víc než 115 miliard korun.
Při nákupu se slevou buďte opatrní
Stejně jako u jiných slev i v případě Black Friday je samozřejmě namístě obezřetnost. Radí to Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.
Češi zahlcení slevami: kvalita potravin klesá, varuje Potravinářská komora
Číst článek
„ČOI monitoruje slevy a akční ceny po celý rok. A sleva často skutečnou slevou vůbec být nemusí. Opakovaně proto zdůrazňujeme: pokud chcete opravdu ušetřit, zjišťujte, kolik dané zboží bez slevy ve skutečnosti stojí,” radí. „Nenechte se zmást magickými slovíčky jako ‚sleva’, někdy může jít o trik.”
Jak dodává, užitečné přitom mohou být nejrůznější srovnávače cen, které si můžete jako aplikaci stáhnout přímo do chytrého mobilu. „Kontrolujte i to, zda vám u pokladny naúčtují cenu, která je uvedena v akčním letáku nebo v regálu. Na tuto cenu máte nárok,” uvádí Fröhlich.
Nakupujete-li ve slevě, nemusíte se bát, že byste přišli o klasickou dvouletou záruku na zakoupené zboží. Ta platí i pro zlevněné produkty. „U použitého zboží jde lhůtu zkrátit na rok, musí to ale být předem jasně uvedeno,” dodává.