Bez obchodních podmínek a s polystyrenovými botami. Podvodné e-shopy se tváří jako prodejny z Česka
Česká obchodní inspekce varuje před dalšími podvodnými e-shopy. Tentokrát ale s koncovkou CZ, která obvykle náleží českým webům. Nové internetové obchody nabízejí hlavně obuv a módní oblečení, zboží ale zákazníkům nedodají. Inspektoři je navíc za prohřešky nemůžou pokutovat.
Česká obchodní inspekce nemůže provozovateli stránek udělit pokutu jednoduše řečeno proto, že neví, kdo to je. Stránky má zaregistrované zpravidla německá firma, některé firmy mají i fiktivní českou adresu. I kvůli takovým případům chce obchodní inspekce zpřísnit pravidla pro registrace nových domén na internetu.
„Česká obchodní inspekce proto žádala v novele zákona o ČOI také novinku, kde by provozovatel webhostingu měl zákonnou povinnost na žádost inspekce identifikovat toho, kdo fakticky zaplatil webhostingový prostor. Tedy aby se inspekce dostala k informaci, kdo za stránkami skutečně stojí," říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Novela zákona je nyní ve sněmovně, příští týden by měla jít do druhého čtení.
Různé metody porodu
Úplný seznam e-shopů, před kterými varují inspektoři, najdou spotřebitelé na webových stránkách inspekce v záložce pro spotřebitele. Jmenovat lze třeba stránky instalatérství lavicka.cz, které nabízí obuv, nebo třeba kozloviceunepomuka.cz. Na nich najdou spotřebitelé třeba sluneční brýle nebo oblečení. Osmnáctiletý student informatiky Ondřej si na těchto stránkách objednal boty, které byly zlevněné ze dvou tisíc na 1500. Z karty mu ale e-shop strhl plnou cenu.
Úleva pro e-shopy. Tržby budou v EET evidovat, až se dozvědí o platbě od zákazníka
Číst článek
Boty se zpožděním dorazily. Byly ale úplně jiné, říká student z Brna Ondřej. „To zboží, co přišlo, tak to je úplně něco jiného, než je zobrazeno na webových stránkách. Jsou to boty, ale přijde mi, že místo podrážky mají polystyren, úplně se to rozpadá."
Zákazník se proto obrátil na policii i Českou obchodní inspekci. Ta stránky prověřila a zjistila, že je provozuje společnost, která má sídlo ve Spojených státech.
Stránky mají jednoduchou grafiku, ale jinak na nich není nic mimořádného - tedy až na obchodní podmínky. Ty tam buď vůbec nejsou, nebo jsou psané velmi špatnou češtinou. Zákazníci v nich tak najdou věty jako třeba "Používáme různé metody porodu, protože taková aplikace různých metod vhodných pro různé země a regiony." U většiny zmiňovaných e-shopů navíc není ani uvedený žádný kontakt.
Zákazníci ale mají šanci dostat peníze zaplacené za zboží zpět. Stačí, aby zašli do své banky a požádali o tzv. chargeback, tedy zpětné zaúčtování. Banky pak můžou peníze za nedoručené nebo špatné zboží vrátit zpět zákazníkovi na účet.