Tisíce malých a středních e-shopů budou rušit možnost online platby kartou. Kvůli druhé vlně EET
Až tisíce malých a středních e-shopů zruší pro zákazníky online platby kartou. Tvrdí to Asociace pro elektronickou komerci. I e-shopy totiž budou muset už za 5 týdnů evidovat, v rámci druhé vlny EET. Rozhodla o tom sněmovna. Pro e-shopy ale nové pravidlo kromě statisícových investic přináší i velkou byrokratickou zátěž. Navíc internetoví prodejci stále nemají jasno, co a jak evidovat.
Osmapadesátiletá letá paní Jana vede e-shop, ve kterém prodává houbu likvidující plísně. Mezi zákazníky je o tento produkt zájem.
„Když se dívám na faktury, tak mám kolem 500 až 550 objednávek ,“ říká paní Jana, kolik objednávek měsíčně zpracuje.
Už od prvního března budou muset v rámci druhé vlny EET své tržby evidovat i internetoví prodejci. A to včetně plateb online kartou. Jaké náklady mají na zavedení elektronické evidence tržeb? A přinesou jim investice nějaké výhody?
Nejčastěji zákazníci v tomto internetovém obchodě Chytrá houba platí převodem nebo online kartou. Právě tuto možnost ale paní Jana ve svém e-shopu zruší kvůli elektronické evidenci tržeb, která pro e-shopy začne platit od prvního března. Pořízení pokladny dohromady s poplatky, které za platbu kartou odvádí bance, by se jí totiž nevyplatilo.
„Je problém, že hodně lidí začalo používat platbu kartou. Budeme to muset zrušit, protože pro nás jsou to další náklady navíc. Jsou to poplatky navíc, udržovací poplatky, poplatky za programování. Pro nás by to bylo vlastně likvidační,“ dodává.
Jenže se bojí, že kvůli zrušení online plateb přijde o část zákazníků a kvůli platbě převodem se objednávky zboží prodlouží. „Když to zaplatili, tak jsem mohla ještě ten den udělat objednávku, takhle budu muset koukat na to, až mi přijde platba na účet, a teprve po tom můžu tu objednávku vyřídit. Takže tohle bylo pro zákazníka vlastně rychlejší.
Podniky po zavedení EET vykázaly dvojnásobné tržby. Stát vybírá víc na daních, oznámil Babiš
Číst článek
O zrušení online platby ve svých e-shopech uvažují podle ředitele Asociace pro elektronickou komerci, Jana Vetyšky stovky až tisíce malých a středních e-shopů v Česku. I kvůli technické náročnosti.
„Je to kombinace technické náročnosti, v tuto chvíli si myslím až technické nemožnosti, aby byla splněna litera zákona, a v druhém případě jsou to náklady, protože jsou neúměrné. Prakticky za to nedostávají nic. Když si vezmeme, že třeba restaurace dostaly snížené DPH, tak malý e-shop nic takového nemá a nemá to kde vykompenzovat. Náklady bude mít mnohem větší,“ tvrdí Vetyška.
Velci hráči zůstívají v klidu
Třeba největší slevový portál Slevomat o zrušení online plateb kartou nepřemýšlel. Aby ale dodržel zákonné povinnosti, musel do zavedení EET investovat půl milionu korun.
„Protože jsme se museli napojit na finanční správu, upravit procesy, které spravují obchody, a bylo to poměrně dost změn, které spravoval tým pěti lidí zhruba 6 týdnů. Takže náklady byly značné a fakticky nám nic nepřinesou, není za tím žádný přínos, který bychom mohli zákazníkům říkat. Jsou to prostě peníze, který jsme v tom museli utopit,“ říká Michal Bilka, který vede ve slevovém portálu mobilní tým.
Ministerstvo financí v účtenkové loterii rozdělí ročně 65 milionů. Soutěžící vyhrají nové auto
Číst článek
Ani největší internetový prodejce, Alza.cz rušit platby online nebude. A to i přesto, že se kromě investic musí připravit i na velkou byrokratickou zátěž. Elektronická evidence tržeb je ale podle mluvčí e-shopu Šárky Jakoubkouvé nesmyslná. „Přitom veškeré naše transakce jsou už teď zaznamenány v systémech bank a ke každému našemu prodeji je vystaven daňový doklad se všemi náležitostmi.“
Třeba dvojka v internetovém prodeji v Česku, Mall.cz zavedení elektronické evidence tržeb řeší už od půlky minulého roku. Online platby ale rušit nebude. Už kvůli tomu, že jsou u zákazníků oblíbené.
„Můžu prozradit, že se jedná o zhruba půl až dva měsíce kapacity vývojářů finančního trhu a asi jeden měsíc analytiků a dalších osob na poli byznysu,“ vysvětluje mluvčí Mall.cz Jan Řezáč, kdo na zavedení EET pracoval.
Otázky přibývají
Jenže investice do zavedení evidence tržeb nejsou jediným problémem. Podle ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky řeší e-shopy desítky otázek, jak a co evidovat. A nejasností navíc stále přibývá.
„Dám třeba příklad, číslo účtenky, která má být pro EET, má obsahovat číslo provozovny. Jakou má e-shop provozovnu, tam není provozovna. Otázek je prostě spousta. My jako APEK v tuto chvíli aktivně komunikujeme s finanční správou, s platebními bránami, s e-shopy, dodavateli technických řešení, snažíme se na otázky hledat odpovědi, ale odpovědi zatím úplně nejsou a možná, že se u ničeho ani dát nedají,“ vysvětluje.
Ještě minulý týden e-shopy doufaly, že právě platby online nebudou spadat do EET. Sněmovna ale výjimku neschválila. „Pan ministr v roli poslance navrhl pozměňovací návrhy, aby e-shopy v případě plateb online byly vyňaty z evidence tržeb. Tento návrh neprošel, koalice ho neschválila, takže e-shopy budou muset evidovat v celé šíři,“ říká Alena Schillerová, náměstkyně ministra financí pro daně a cla.
Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků jde o selhání sněmovny. Jen loni v Česku prodávalo své zboží asi 35 tisíc e-shopů.