V Česku klesla výroba automobilů, roste produkce nákladních aut i autobusů
Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně klesla o 3,8 procenta na 363 052 vozů. V největší automobilce Škoda Auto produkce klesla o tři procenta na 231 280 automobilů. Rostla naopak produkce nákladních aut, autobusů i motocyklů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu. Ve druhém pololetí očekává návrat výroby k růstu.
Kolínská TPCA zvýšila od ledna do konce března produkci o téměř pět procent na 58 772 vozů, výroba Hyundai v Nošovicích naopak klesla o 12 procent na 73 tisíc aut.
Zpomalení produkce mělo podle sdružení krátkodobý charakter a ve druhém pololetí čeká návrat k růstu. Naznačuje to vývoj produkce v jednotlivých měsících. V březnu bylo vyrobeno 131 155 vozů, což je o 12,5 procenta více než v únoru a o 13,8 procenta více než v lednu.
„V prvních měsících tohoto roku můžeme pozorovat nárůst výroby ve všech kategoriích mimo osobní vozidla. Nakonec i celková letošní březnová výroba překonala při stejném počtu pracovních dnů tu loňskou o více než čtyři procenta a historicky je druhou nejúspěšnější. Výrobcům se tak nadále daří v produkci i v odbytu v ČR i v zahraničí. Na druhé straně, pokud se nepodaří ve spolupráci s vládou a ostatními partnery zachytit nové trendy spočívající v nástupu alternativních pohonů, digitalizace či autonomního řízení, ohrozí to budoucí výkonnost tuzemského průmyslu a tudíž i celé české ekonomiky,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
- Výroba autobusů se zvýšila o 6,7 procenta na 1185 vozidel.
- Firma Iveco ČR vyrobila 1108 autobusů a SOR Libchavy 72 vozidel.
- Oběma velkým výrobcům se dařilo i na tuzemském trhu, když SOR prodala meziročně o 16 autobusů více a Iveco zvýšilo prodej o 70 vozů.
Společnosti Jawa Moto jako jedinému výrobci motocyklů na trhu vzrostla produkce o 152 procent na 589 strojů. Za růstem je především navýšení exportu o 171 procent zejména do zemí střední a jižní Ameriky a růst domácích prodejů o polovinu.