Zájem o repasovanou elektroniku stoupá. ‚Upravené výrobky musí být označené,‘ varuje obchodní inspekce

Přibývá zákazníků, kteří mají zájem o repasované výrobky, především o telefony a notebooky. Jde o použité zboží, které prodejci zkontrolovali, opravili a vyčistili, než ho znovu nabídli k prodeji. Lidi láká hlavně nižší cena a také to, že jde o ekologicky šetrnější alternativu k nákupu nových produktů. Česká obchodní inspekce ale upozorňuje, že prodej repasované elektroniky podléhá specifickým pravidlům.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rozbitý displej telefonu

Stoupá zájem o použitou a opravenou elektroniku (ilustrační foto) | Foto: Jakub Porzycki | Zdroj: Reuters

Spolumajitel prodejny RECOMP Martin Petružálek spravuje poškozené notebooky i jinou elektroniku. Mezi typické vady přístrojů, které k němu připutují, patří praskliny či uvolněné panty displeje. Následně je za sníženou cenu prodává. „Co se týče vizuálu, tak z 99 procent se bude podobat novému kusu,“ říká pro Radiožurnál.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Dominika Hrona o repasované elektronice

Občas někde zůstane stopa po škrábnutí nebo jiné estetické vady, po technické stránce jsou ale podle Jakuba Mičánka ze stejné firmy výrobky plně funkční. 

„Máme uvedeno, že jde o stoprocentně funkční zařízení - notebook nebo počítač. Prošel tedy důkladnou servisní kontrolou i čištěním. To je důležité, protože samozřejmě z hygienických důvodů chcete, aby ten notebook byl čistý a nebylo tam po předchozím uživateli nic, co byste nechtěli,“ vysvětluje Mičánek.

Konkurence je vysoká, podobných prodejen teď po Česku přibývá. Všímá si toho spotřebitelská organizace dTest. „Všímáme si, že i velcí prodejci do své nabídky zařazují repasované výrobky, a následují tak tento trend, kdy jde zejména o elektroniku,“ popisuje právnička společnosti Lucie Kejharová.

Pokuta až tři miliony

Repasovanou elektroniku má ve své nabídce třeba Alza, Datart nebo Planeo. František Kotrba z České obchodní inspekce ale upozorňuje, že pro takové prodejce platí několik pravidel, která by prodejci měli dodržovat.

„Při prodeji použitých nebo upravovaných výrobků, výrobků s vadou nebo výrobků, jejichž užitné vlastnosti jsou jinak omezeny, musí prodávající na tyto skutečnosti spotřebitele předem zřetelně upozornit,“ objasňuje. 

27:09

‚Obchody někdy počítají s naší racionální apatií.‘ Jak správně reklamovat zboží, radí právník z dTestu

Číst článek

Repasované výrobky pak musí prodávat odděleně od ostatního zboží. Jinak jim hrozí pokuta. „V případě, kdy prodávající neupozorní při prodeji použitých nebo upravovaných výrobků, výrobků s vadou nebo výrobků, jejichž užitné vlastnosti jsou jinak omezeny, spotřebitele předem na tyto skutečnosti nebo takové výrobky prodává společně s ostatními výrobky, může mu být uložena sankce až do výše tří milionů korun,“ dodává Kotrba.

Podle Kejharové už několik stížností od zákazníků dTest řeší. „Velká část stížností se týká situací, kdy si spotřebitel zakoupil zboží v domnění, že jde o zboží nové, a následnou kontrolou zjistil, že je zboží již použité. Některé dotazy pak směřují na to, co je možné u použitých nebo repasovaných výrobků reklamovat,“ popisuje právnička.

Reklamace má v takovém případě jiná pravidla, než je běžné u nových věcí. Například není možné reklamovat běžnou míru opotřebení. Prodejce navíc může po dohodě se zákazníkem snížit dobu reklamace ze dvou let na jeden rok.

Dominik Hron Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme