Podle studie dávají voliči přednost kandidátům s hlubším hlasem

Voliči dávají přednost politickým kandidátům s hlubším hlasem, ať je kandidátem muž nebo žena. Tvrdí to americká studie zveřejněná v britském časopise Proceedings of the Royal Society B. Vědci nechali nahrát ženské a mužské kandidáty větu „Vyzývám vás, abyste zvolili mě.“ Nahrávku vědci digitálně upravili, hlasy položili níž nebo výš oproti původní verzi. Poté skupiny žen a mužů rozhodly, že by zvolily kandidáta s níže položeným hlasem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Richard M. Nixon

Richard M. Nixon | Foto: www.whitehouse.gov

Podle odbornice na politický marketing Anny Matuškové z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity je u kandidáta důležitá celá řada faktorů:

„Je to komplexní věc. Nejde jen o hlas, ale i o program, jak vystupuje, jaká za ním stojí strana, kdo ho podporuje. Obecně se ale říká, že lidé, kteří mají hlubší hlas a jsou vyšší, více přitahují pozornost.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O tématu na rádiu Česko mluvila odbornice na politický marketing Anna Matušková z Fakulty sociálních studií Masarykovy Univerzity

„Některým lidem určitě pomůže mediální trénink, příprava. Získají více jistoty, dokážou lépe formulovat, co chtějí sdělit. Na druhé straně také očekáváme, že politici budou profesionální a budou umět mluvit na kameru. Vždycky je to ale kombinace více faktorů,“ pokračuje Matušková.

„Když jako příklad uvedu první televizní debatu mezi Kennedym a Nixonem, na základě výzkumu, který si poté nechal udělat Galupův institut, pro lidi, kteří debatu sledovali v televizi, byl jasným vítězem Kennedy. Mladý, hezký politik. Lidé, kteří poslouchali debatu v rádiu, naopak očekávali, že vyhraje Nixon,“ uvádí Matušková.

Od éry prezidenta Nixona v 70. letech nebyl ve Spojených státech zvolený kandidát, který by například plešatěl. Vždy byli zvoleni kandidáti, kteří měli bohatý účes.

„Existuje výzkum, který zkoumá jednotlivé prezidentské kampaně. Ještě po 2. světové válce se hodnotilo, jestli kandidát má zkušenosti v administrativě nebo v armádě. Eisenhower byl například úplně plešatý. Postupně začínal převažovat význam určitých charakteristických vlastností, jak bude ten člověk vypadat jako lídr. Takže je možné, že očekáváme, že bude vypadat zdravě a dobře," dodává Anna Matušková.

Vladimír Kroc, Martina Mašková, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme