Motorkáři by se po zimě měli nejprve rozjezdit mimo silnice, radí expert

I když teploty ještě nejsou nejvyšší, na českých silnicích se už objevují první motorkáři. Ti mohou být po letošní dlouho zimě obzvlášť nedočkaví. Právě proto by neměli zapomínat na opatrnost a ohleduplnost vůči ostatním řidičům. Vhodné je se nejprve rozjezdit mimo silnice, třeba na uzavřeném okruhu. Letos navíc na silnice zamíří díky novele zákona mnohem víc skútrů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Motorkáři v kožených bundách

Motorkáři v kožených bundách | Foto: Fotobanka stock.xchng

„První jarní jízda by měla být rozhodně obezřetná. Dlouhá zima, která letos byla, v řadě motorkářů držela adrenalin na uzdě a teď si ho chtějí s prvním sluníčkem pustit žilo,“ říká propagátor bezpečné jízdy na motorce, vicemistr Evropy v mototrialu Míra Lisý, a pokračuje:

„Já bych apeloval na všechny motorkáře, aby se nejprve rozjezdili, zkusili si nějaký trénink mimo silnici. Ideální je třeba absolvovat trénink bezpečné jízdy v nějaké motoškole. Teprve pak by se měli pouštět do ostrého provozu, nástrah je celá řada.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Radiožurnálu byl propagátor bezpečné jízdy na motorce Míra Lisý

Míra rizika, které motorkáři představují pro ostatní řidiče, a naopak, je prý srovnatelná. „Vzájemný respekt mezi motorkáři a automobilisty by měl být vyrovnaný. Ta tolerance od automobilu by měla být opět taková, že by se měli častěji dívat do zrcátek a někdy dát třeba motorkáři přednost při předjíždění,“ vysvětluje Lisý a doplňuje:

„A zase v opačném případě apeluji na motorkáře, aby nehazardovali se zdravím tím, že budou agresivně předjíždět tam, kde nevidí, omezovat automobilisty a podobně. To, co se někdy vidí na silnicích, je skoro jako na závodní dráze a já bych doporučil těm, co adrenalin neumějí udržet na uzdě, aby si zkusili nějaké bezpečné jízdy na okruhu.“

Okruhových jízd je podle Lisého na různých místech v republice vypsáno dost. Jejich návštěvu by doporučil i těm, kdo se teprve chystají začít na motorce jezdit.

„Začít rozhodně na nějaké menší kubatuře, nejprve si pořídit třeba motocykl 250 až 500 kubíků. Je to i v těch případech třeba čekatelů. Takoví ti starší, rozumnější jezdci, kteří třeba neměli 20 let motocykl a nyní si chtějí pořídit, tak rozhodně nekupovat nějakou tisícovku nebo stroj, který má 200 koní a podobně,“ varuje Lisý a dodává:

„Jsou to zbraně a skutečně k tomu je potřeba veliká zkušenost už ze závodních okruhů a je to sportovní nářadí, se kterým se musí opatrně zacházet. Takže vybírat s rozvahou a s ohledem na výkon bezpečnější stroj.“

Silnější motorku v pozdějším věku

S tím souhlasí i zkušení motorkáři. „Zima byla šíleně dlouhá, byl jsem strašně natěšený, konečně budeme moct vyrazit a protáhnout koně,“ říká jihlavský motorkář Jarda. Sám je fanda svižné jízdy.

„Ale nejsem blázen, na silnici to tak moc nepatří. Když vidíš potom ty následky spojené s rychlou jízdou mladých kluků na silných motorkách, tak si myslím, že už bylo na čase tohle regulovat,“ reaguje skoro čtyřicetiletý motorkář z Vysočiny na úpravu zákona.

Ten od poloviny ledna už nedovolí držení řidičského průkazu na "silnou mašinu" jednadvacetiletému člověku, jak tomu bylo dříve. Věková hranice se zvyšuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změnách zákona týkajících se motocyklistů informovala reportérka Olga Štrejbarová

„Tam nastala ta podstatná změna, že ty nejsilnější motocykly, pokud člověk nechce získat postupně, rozšiřovacím způsobem, tak může až ve 24 letech. Může si udělat slabší motocykl v 18 letech a potom si může rozšířit,“ vysvětluje instruktor autoškoly Miloslav Cink.

„Já si myslím, že to je správně, člověk k tomu potřebuje nabrat zkušenosti, které nabere praxí na těch nižších skupinách, a také určitou duševní vyzrálost a dospělost. Ten motocykl je nebezpečnější než ostatní vozidla,“ říká instruktor, kterému se náhodou na motorce po škole zabil mladý student autoškoly. I když kvůli technické závadě.

A právě ostatní vozidla, respektive jejich řidiči, musejí po dlouhé zimě počítat se změnou. Motorkáři, natěšení a plní adrenalinu, budou vyrážet na silnice. Instruktor Cink radí hodně se dívat kolem sebe a počítat se vším. A hlavně také s letošní novinkou. S netradičním množstvím skůtrů.

„Od letošního roku platí také novela zákona, která umožňuje řídit skútry do stopětadvacítky na základě oprávnění skupiny B. To je dost nešťastný tah, protože řidiči, kteří jsou zvyklí jezdit autem, tak teď najednou mohou řídit motorku. To je skupina, na kterou si teď budeme muset dávat hodně pozor,“ upozorňuje instruktor.

Eva Rajlichová, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme