Hitem letošních Vánoc je virtuální realita, alespoň podle Švédů
Vánočním dárkem roku se ve Švédsku staly brýle pro virtuální realitu. Podle tamního institutu pro obchod a cestovní ruch, který vyhlašuje vánoční hity již 30 let, se tak zařadily po bok robotického vysavače nebo hřebíkové postele.
Titul Vánoční dárek roku letos obhájily brýle pro virtuální realitu. Ty se připojují k mobilnímu telefonu nebo herním konzolím a jsou nejnovějším výstřelkem zábavní elektroniky. Podle švédských odborníků jejich rozmach teprve nastane, ale už nyní jejich slova potvrzují prázdné regály v obchodech.
„Celý rok sledujeme spotřebitelské trendy. Vždycky v září dáme dohromady skupinu výzkumníků, kteří se sejdou a společně vyberou něco, co symbolizuje právě tento rok,“ říká Michael Cronholm, hlavní konzultant společnosti HUI Research.
Elektronika se mezi vybranými dárky vyskytuje poměrně často. Jednou šlo o elektronické zvířátko tamagoči, loni opět o velmi praktický robotický vysavač. Před 20 lety pak kralovala krabička pro připojení k internetu a ještě o pár let dříve chlebová pekárna.
Radost nad poměry. Až 17 procent Čechů si půjčí na vánoční dárky
Číst článek
„Samozřejmě že nálada ve společnosti ovlivňuje to, jaké dárky jsou lidé ochotni koupit. Na druhou stranu nám vánoční prodeje rostou, teď o 3,5 procenta. No a k tomu se přidává i rostoucí populace, teď s přílivem přistěhovalců. To by sice mohlo ovlivnit i chování spotřebitelů,“ dodává Cronholm.
Občas ve Švédsku s vánočními nákupy trochu vybočili z řady: jednou se nejčastěji naděleným dárkem stal potravinový balíček, v roce 2009 dokonce hřebíková postel. Naštěstí však nešlo o onu hrůzostrašnou deku, ale spíše o matraci s ostrými body, která na základě akupresury ulevila unaveným zádům. Cronholm tvrdí, že nejoblíbenější dárek je nikdy nepřekvapí.
„Máme svá kritéria. A nikdy se nemýlíme. Dokonce se může stát, že jeden rok něco doslova frčí, a ten další se to nedá koupit. Jako hřebíková postel nebo sada pro hraní pokeru. Ta v podstatě další rok zmizela.“