Maloobchodní tržby v Česku v dubnu pátý měsíc v řadě meziročně stouply. Růst mírně zpomalil na 5,3 procenta, v březnu podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta.
Za poslední čtyři roky nepřišla z ekonomického sektoru tak dobrá zpráva, jako počátkem tohoto týdne. Jednou větou: spotřeba domácností po letech roste, a to dokonce rychleji, než se čekalo.
Loňský propad tržeb je podle údajů ČSÚ nejvyšší nejméně od roku 2001, od kterého jsou k dispozici data o maloobchodních tržbách ve veřejné databázi úřadu.
V srpnu došlo ke zhoršení vývoje v českém maloobchodu, obchodníci jsou na tom opět nejhůř v Evropské unii, maloobchodní tržby zklamaly, meziroční propad zesílil.
ržby obchodníků klesají už šestnáct měsíců v řadě. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad. Podle ekonomů jsou důvodem i obavy Čechů ze zhoršení ekonomické situace.
V porovnání s loňským červencem klesly tržby za potraviny o 4,2 procenta a za nepotravinářské zboží o 3,6 procenta. Naopak za pohonné hmoty zákazníci utratili meziročně o 13,7 procenta více.
Ve srovnání s loňským květnem tržby za nepotravinářské zboží klesly o 9,2 procenta a za potraviny o 6,4 procenta. Naopak tržby za pohonné hmoty se zvýšily o 11,5 procenta.
Jediný nepotravinářský sortiment, který zaznamenal pokles tržeb, bylo sportovní, kulturní a rekreační zboží. Rostoucí trend si udržel také internetový prodej.
Většina prodejen nepotravinářského zboží od ledna nemohla prodávat vůbec nebo v omezené míře. Pokles ale zaznamenaly i prodejny potravin či čerpací stanice.
Tržby v maloobchodě v březnu zpomalily meziroční růst na 5,1 procenta z únorového růstu o 8,5 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad.
Maloobchodní tržby loni meziročně klesly o více než jedno procento. Pokles byl také v prosinci, tedy v měsíci, kdy vrcholí vánoční nákupy a lidé obvykle víc utrácejí. Jenže ani poslední měsíc v roce obchodníkům příliš nepomohl.
Počet domácností, které využívají webové portály k nákupům nejrůznějšího zboží, přibývá. Podle Českého statistického úřadu je na internet připojeno až 60 procent českých rodin. Díky tomu jsou internetoví prodejci jedinou skupinou, kterým tržby v maloobchodu rostou.
Maloobchodní tržby v květnu meziročně klesly o 2,1 procenta. Oznámil to Český statistický úřad. Dubnový pokles přitom podle odhadu statistiků přesáhl 4 procenta. Růst v květnu zaznamenal pouze prodej nepotravinářského zboží.
Češi o vánočních svátcích překvapivě utratili v obchodech meziročně víc. A to navzdory pokračujícím hospodářským problémům. Potvrzují to údaje o vývoji maloobchodních tržeb v prosinci. Zvýšily se o 1,6 procenta. Poslední úspěšné Vánoce přitom zažili obchodníci naposledy v roce 2007.
Češi o vánočních svátcích utráceli v obchodech stejně jako loni, maloobchodní tržby podle odhadů analytiků v prosinci stagnovaly. Přesná čísla dnes oznámí statistický úřad.
Domácí prodejci a poskytovatelé služeb i nadále zažívají těžké časy. Potvrzují to červencové statistiky, ze kterých vyplývá, že tržby v maloobchodě v meziměsíčním srovnání reálně stagnovaly. V porovnání se stejným obdobím loňského roku se pak zvýšily jen o 0,1 procenta. Největší vliv na meziroční pokles měl prodej potravin. Naopak prodeje a opravy vozů i nadále táhnou.
České domácnosti odmítají utrácet. Podle červnových statistik se maloobchodní tržby meziročně propadly o 3,5 procenta. Trh přitom očekával 1,5procentní růst. Oslabení přišlo po náznaku zlepšení, které se opíralo zejména o prodeje automobilů. Právě ty ale po 13 měsíčním nepřetržitém růstu selhaly, když se meziročně snížily o bezmála 9 procent.
Američané se už třetí rok po sobě připravují na Vánoce v době hospodářské recese. Desetiprocentní nezaměstnanost potvrzená nedávno statistiky možná vrhá stín na jejich duši. Jak ale zjistil zpravodaj ČRo ve Spojených státech Vít Pohanka, na obratu v obchodech to moc znát není.