„Mohla bych psaním strávit celou noc, tvá navždy milující žena. Dobrou noc, můj drahý příteli, je půlnoc a měla bych si odpočinout,“ napsala Marie Duboscová manželovi, prvnímu poručíkovi lodi Galatee.
Nehoda lodí Verity a Polesie se stala v úterý brzy ráno. Loď Verity se po srážce hned potopila, na palubě se nacházelo sedm členů posádky, čtyři z toho jsou stále nezvěstní.
Ve čtvrtek večer ruské úřady informovaly, že se loď potopila. „Jak jsme oznámili už dříve, posádka lodi byla evakuována,“ uvedla Moskva. BBC podotýká, že v prohlášení resortu již chybí slovo „celá“.
„Ani ty nejstrašnější okolnosti“ podle soudce „nemohou odůvodnit ztrátu ústavních práv“. „Příslušníci námořnictva chtějí uplatnit přesně ty svobody, pro jejichž ochranu toho tolik obětovali,“ uvedl.
Agentura AFP citovala několik odborníků, podle kterých útok nese známky odvetných akcí Íránu a Izraele, v rámci kterých jsou v zálivu pravidelně napadána plavila spojená s jedním či druhým státem.
Zdeněk Chramosta pracoval 38 let jako námořník. Na mořích zažil požáry, stovky tun ledu na palubě nebo chvíle, kdy bouře hnala porouchanou loď na skaliska a jen na jeho umu záleželo, zda ji zachrání.
Pobřežní stráž na twitteru uvedla, že po záchraně námořníků se nyní její činnost zaměří na ochranu životního prostředí, odstranění plavidla a obnovení obchodu.
Moskva zajala ukrajinské námořníky po po loňském incidentu v Kerčském průlivu. Ukrajina v průlivu trvá na svobodné plavbě, zatímco Rusko tvrdí, že jde o jeho výsostné vody.
Ministerstvo ale podle serveru Newsru.com nesdělilo, zda příbuzní námořníků zaplatili požadované výkupné. S piráty přes prostředníka jednalo rejdařství, které plavidlo vlastní.
Únosy jsou v oblasti západního pobřeží Afriky stále časté. Nezřídka bývají unesení námořníci zavlečeni na pevninu, aby pak za ně bylo požadováno výkupné.
Rusko obvinilo 24 námořníků z toho, že nelegálně překročili ruské hranice. Ukrajina tvrdí, že se Rusové nezákonně zmocnili dvou malých dělových člunů a remorkéru, a obviňuje Rusko z agrese.
Česko má na kontě jeden unikát. Přestože o tom málokdo ví, pochází odtud zřejmě nejmladší mořeplavkyně, která kdy vstoupila na antarktickou pevninu, proplula Drakeův průliv a obeplula mys Horn.
Francouzští a španělští námořníci se ve vodách rozbouřeného Atlantiku snaží na poslední chvíli zachránit převrácenou nákladní loď, která se bez posádky blížila k pobřeží Francie. Operace začala dnes ráno. Podle informací pobřežní stráže jde zatím vše podle plánu. Plavidlo už je připojené ke španělské tažné lodi a míří na západ.
V Polsku šťastně končí drama pěti unesených námořníků. Neznámí ozbrojenci je zajali u břehů Nigérie před dvěma týdny a požadovali výkupné. Není jasné, jestli polská strana nebo zaměstnavatel unesených námořníků, kyperská lodní společnost, něco zaplatili.
Téměř dva roky se táhne kauza dvou Italů zadržených u indických břehů. Příslušníci italské námořní pěchoty, kteří pracovali jako ozbrojený doprovod italského tankeru, předloni zastřelili dva místní rybáře. Hrozí jim za to trest smrti. Brusel nyní usiluje o to, aby nebyli stíháni za vraždu.
Velká Británie udělí některým veteránům z druhé světové války nové medaile. 67 let po skončení konfliktu se zvláštního ocenění dočkají námořníci či posádky bombardérů Královského letectva. Dostat by se tím pádem mělo i na Čechy a Slováky.
Největší kontejnerová loď na světě dovezla 16 tisíc kontejnerů do Británie. Jmenuje se Marco Polo, je dlouhá 396 metrů a vyplula asi před měsícem z Hongkongu. Plavila se pod britskou vlajkou a je první z nové třídy kontejnerových lodí.
Dvoudenní stávku zahájily řecké námořnické odbory. Protestují tím proti úsporným opatřením řecké vlády. Panhelénská námořní federace trvá na svých požadavcích ohledně pracovních smluv, platů a pojištění zaměstnanců. Se stávkou ale nesouhlasí velká část veřejnosti, omezí to totiž jak chod turismu, tak další důležité oblasti obchodu.
Řecko znovu ochromila stávka. Tentokrát protestují námořníci a řecké ostrovy jsou bez lodního spojení. Námořníci požadují uzavření nových kolektivních smluv a vyšší státní dotace pojišťovnám penzijního fondu. Většina jejich požadavků je však v rozporu s novými zákony, které přijala vláda v rámci omezování výdajů na mzdy a penze.
Z řeckých přístavů dnes nevyplul jediný trajekt. V zemi totiž stávkují námořníci. Do 48hodinového protestu vstoupili kvůli snížení penzí. K tomu musela řecká vláda sáhnout v rámci úspor, které mají zadluženou zemi zachránit před bankrotem. Stávka zkomplikuje život hlavně na ostrovech bez leteckého spojení a je dost možné, že si ji námořníci ještě prodlouží.
Řecké vládě se podařilo snížit státní dluh více než o 100 miliard eur výměnou dluhopisů soukromých věřitelů a čeká na první splátky z nového záchranného balíku. Evropská unie je s postupem Athén spokojená, ale Řekové se proti škrtům, snižování mezd a důchodů nepřestávají bouřit. Na tento týden vyhlásili stávku řečtí námořníci.
Dlouho byla cílem jachtařů magická hranice 80 dní, za kterou se snažili obeplout svět. Trofej za tento výkon nese jméno francouzského spisovatele a otce sci-fi Julesa Vernea a poprvé byla udělena v roce 1993. Od té doby náleží posádce, která vytyčenou trasu zvládne nejrychleji. Teď možná změnila majitele naposled.
Vietnam požaduje okamžité propuštění námořníků zadržovaných Čínou. Rybáře zajali v oblasti sporných Paracelských ostrovů v Jihočínském moři, na které si činí nároky obě země. Ke sporu mezi Hanojí a Pekingem dochází krátce před zahájením rozhovorů ministrů obrany 18 států, které se budou konat ve Vietnamu a zúčastní se jich i Čína.
Více než 930 tisíc námořníků podepsalo petici s výzvou, aby OSN rázně zakročila proti pirátům. Jak uvádí BBC, organizátoři akce - zástupci rejdařů, odborů, lidí, spojených s námořní dopravou, předali dvanáct krabic s petičními archy do londýnského sídla Mezinárodní námořní organizace.