Největší kontejnerová loď dovezla z Hongkongu do Británie 16 tisíc kontejnerů
Největší kontejnerová loď na světě dovezla 16 tisíc kontejnerů do Británie. Jmenuje se Marco Polo, je dlouhá 396 metrů a vyplula asi před měsícem z Hongkongu. Plavila se pod britskou vlajkou a je první z nové třídy kontejnerových lodí.
Po mořích se v současné době dopravuje rozhodující část světového objemu obchodu. Odhaduje se až 90 procent objemu a 70 procent hodnoty světového obchodu.
Přepravují se zde jednak kapalné náklady, kde největší objem představuje ropa, zkapalněný plyn a chemikálie, dále sypké náklady, jako jsou rudy, uhlí nebo obilniny.
Obě kategorie představují 60 procent celkového objemu námořní dopravy. Třetí velkou kategorií je přeprava v kontejnerech.
O námořním obchodě mluvil ve Světě o jedné Rádia Česko Michael Romancov z Metropolitní univerzity
„Podíl kontejnerů na celkovém objemu námořního obchodu v poslední době dramaticky roste, dneska se pohybuje někde nad 40 procenty. V kontejnerech se převáží různé spotřební zboží,“ říká Michael Romancov z Metropolitní univerzity.
Narůstající objem provozu na lodích není problematický na otevřeném moři, kde je dostatečný prostor na manévrování. ale v úzkých bodech světového námořního obchodu, kterým se říká throuttle poity (škrticí body).
„To jsou přírodní nebo člověkem vytvořené úzké komunikace. Takovým typickým přírodního průlivu je Hormuzský nebo Malacký průliv, ty umělé pak Suezský a Panamský kanál. Tam jsou cesty nedostatečně široké a je tam problematická hloubka. Kapacita Malackého průlivu v současnosti dávno nedostačuje intenzitě,“ vysvětluje Romancov.
Problémy s pirátstvím
Nemalé problémy na moři způsobuje i pirátství - zejména u somálských břehů.
„Kromě toho jsou velice nebezpečné přístupy k přístavům v Brazílii, v oblasti Guinejského zálivu, Bengálského zálivu a celá oblast jihovýchodní Asie,“ vyjmenovává rizikové oblasti Romancov.
Například v jihovýchodní Asii, kde leží Indonésie, Malajsie nebo Vietnam, se provozuje jiný typ pirátský, než je znám u somálských břehů.
„Loď je nějakým způsobem převzata piráty, okamžitě je změněna její registrace, odvezena je do nejbližšího přístavu a tam ve spolupráci se zkorumpovanými přístavními úředníky je vyložena. Kontejnery jsou pod cenou prodány nějakým jiným majitelům, je změněna identita lodě a ta potom vyráží zase na moře,“ dodává Romancov.