Praha / Berlín / Tokio||Pavel Sladký|Film|Premiéry Pavla Sladkého
Životní příběh Libuše Jarcovjákové na plátna kin přinesla režisérka Klára Tasovská. Zachycuje život fotografky od mladistvých let a příjezdu sovětských tanků do Československa.
V Uherském Hradišti v pátek začala Letní filmová škola, největší nesoutěžní filmový festival v zemi. Její 50. ročník nabídne v promítacích sálech a letních kinech 155 filmů ve 223 projekcích.
V rámci festivalového comebacku přijedou osobně uvést jeden vlastní a jeden nejmilejší snímek režiséři Mohsen Makhmalbaf, Fridrik Thór Fridriksson, Pedro Costa, Peter Strickland a Sean Ellis.
Letošní 49. ročník Letní filmové školy v Uherském Hradišti začal v pátek. Jako každoročně představí české i zahraniční filmy, literární čtení, besedy i program pro děti.
„Přesně 60 let od premiéry legendární Ikarie XB1 se česká kinematografie opět dočkala výpravné sci-fi s originálním a silným nápadem,“ láká diváky na Bod obnovy dramaturg Jaroslav Sedláček.
O tom, jak si Ukrajinci zvykli na život v neustávajícím strachu z bombardování a v ostřelováním zničených městech promluvil zpravodaj Českého rozhlasu Jaromír Marek.
„Nevím, jestli politika jde s rockerstvím dohromady, ale určitě jde s rockerstvím dohromady občanská angažovanost. A Michael byl takto angažován celý život,“ říká o protagonistovi dokumentu Sommerová.
Filmový festival v Uherské Hradišti potrvá od 29. července do 4. srpna. Kromě projekcí nabídne koncerty, divadelní představení, odborné programy, tvůrčí dílny i akce pro děti.
Existuje určitá představa, že spisovatel je člověk, který chápe lidský úděl jako málokdo. Jak ale ukazuje Muž se zaječíma ušima, v některých případech může jít spíše o diagnózu.
„Myslela jsem si, že je divnej. Proč mě rovnou žádá o ruku? Vždyť si jenom zaléváme brambory a někdy si večer popovídáme,“ vzpomínala před publikem Letní filmové školy účetní Zdenka.
Uherské Hradiště||Lenka Kabrhelová, Barbora Sochorová, Miroslav Tomek|Film|Vinohradská 12
„Chtěl bych, aby náš film hovořil o vážných věcech se sarkastickým humorem,“ řekl o svém desátém filmu Šulík. Režisér v minulosti natočil například snímky Zahrada, Sluneční stát nebo Krajinka.
„Po asijském obsahu volala celá řada diváků a jsme rádi, že letos můžeme přinést přehlídku děl císaře japonského filmu, jak se mu přezdívá,“ uvedl programový ředitel festivalu Jan Jílek.
Festival otevře snímek Muž se zaječíma ušima režiséra Martina Šulíka. „Jednalo se o herecký úkol, který se neodmítá, veliká role spisovatele,“ řekl představitel hlavní role Miroslav Krobot.
Důvodem posunutí termínu o čtrnáct dní jsou nejasné podmínky pro pořádání kulturních akcí. Také loňskou podobu přehlídky výrazně ovlivnila pandemie koronaviru.
Ozvěny LFŠ: Jak se odráží debata o Black Lives Matter ve filmu? A jak je na tom se zastoupením menšin český filmový průmysl? Zůstává jednobarevný nebo se otevírá větší rozmanitosti?
„Líbilo se mi to, ale potřeboval bych se ještě zeptat, co znamenaly některé věci,“ přesvědčoval během závěrečných titulků vedle sedící muž svou partnerku, aby po projekci ještě zůstali na diskuzi.
Tématem uplynulých dvou dní na Letní filmové škole byla polská kinematografie. V předpremiéře byl uveden snímek Corpus Christi. Letošní ročník navíc nabízí retrospektivu díla Andrzeje Wajdy.
„Hlava, která je strůjcem problému, nemůže být jeho řešením. Vůbec si neuvědomujeme, jak jsme zvalchovaní, a máme pocit, že je všechno v pořádku,“ uvedla v diskuzi dokumentaristka Andrea Culková.
Že si na své už brzy v kinech přijdou příznivci různých žánrů, ukázal na Letní filmové škole panel s filmaři, kteří v těchto dnech připravují, točí nebo už dokonce finišují své celovečerní prvotiny.
„Žádná jiná Filmovka v novodobé historii nevznikala tak komplikovaně, jako ta letošní,“ prohlásil na úvod zahajovacího večera Letní filmové školy moderátor Josef Kubáník.
Kvůli koronaviru museli organizátoři festival posunout na pozdější termín a zkrátit jeho trvání. Doposud se na přehlídku akreditovalo 2500 návštěvníků, loni jich bylo asi 5400.
Zatímco hlavní hrdina životopisného dramatu Havel je zřejmý, vyznat se v jeho vedlejších postavách představuje už trochu obtížnější úkol. Tvůrci jim totiž záměrně nedali jména.