Zpátky na začátek. Evropští poslanci vrátili jednání o pravidlech pro řidiče kamionů dopravnímu výboru
Jednání, zda se mají na řidiče kamionů stejně jako dosud vztahovat obecná pravidla Evropské unie pro vysílání pracovníků, se vrací na začátek. Otázkou, zda i pro řidiče nákladní dopravy má, nebo nemá platit princip stejného platu za stejnou práci na stejném místě, se tak bude znova zabývat dopravní výbor Evropského parlamentu.
Téma odměňování řidičů Evropskou unii rozděluje. Západní státy se brání levné pracovní síle ze zemí střední a východní Evropy, ty naopak kritizují údajný západní protekcionismus a varují před poškozením vnitřního trhu.
V praxi středeční rozhodnutí parlamentu znamená, že se na řidiče kamionů budou i nadále vztahovat stávající předpisy, řekla česká poslankyně Martina Dlabajová. Výsledek hlasování na plénu ve Štrasburku je podle ní špatnou zprávou pro české dopravce.
Začínají prázdninové zákazy pro kamiony. Řidiči si ale stěžují, že chybí místa na parkování
Číst článek
„Zůstává nejistota, jak se k tomu postaví různé členské státy,“ uvedla Dlabajová, která má na starosti sociální aspekty takzvaného silničního balíčku ve výboru pro zaměstnanost a sociální věci.
Obecná pravidla pro vysílání pracovníků vztahující se na všechny sektory platí od roku 1996 a byla ušita na míru stavebnictví. Mobilní povaze práce řidičů ale nevyhovují. Evropská komise proto loni přišla s návrhem na úpravu této oblasti, který představila v rámci silničního balíčku.
V něm se zabývá různými předpisy pro silniční dopravu. Pro Česko je důležitá část věnující se sociální ochraně, která kromě mezd upravuje například i dobu odpočinku.
Dopravní výbor Evropského parlamentu v červnu odhlasoval kompromis, který byl přijatelný i pro české dopravce. Stanovil mimo jiné výjimku pro mezinárodní silniční dopravu, která měla být z pravidel pro vysílání pracovníků do zahraničí vyňata.
Tuto dohodu ale europoslanci odmítli na červnové plenární schůzi. Ve středu pak vrátili jednání na začátek.