Nová stránka historie ‚příšerného auta‘. Moskva v továrně Renaultu obnoví výrobu sovětských moskvičů
Poté, co Renault oznámil odchod z ruského automobilového trhu kvůli válce s Ukrajinou, uvedl starosta Moskvy, že továrna této firmy bude využita k obnovení zaniklé automobilové značky Moskvič z dob sovětské éry. Značka Moskvič, která je mimo území bývalého Sovětského svazu a jeho satelitních zemí málo známá, byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991, napsal zpravodajský server CNN.
Stejně jako mnoho jiných automobilových značek ze zemí komunistického bloku se i Moskvič potýkal s problémy s kvalitou. Lewis Siegelbaum ve své knize Auta pro soudruhy uvádí, že model Moskvič 408 z 60. let s motorem o výkonu 50 koní měl tolik závad, že ho kritizovali dokonce i sovětští úředníci. Siegelbaum ho popisuje jednoduše jako „příšerné auto“.
Navzdory přetrvávajícím problémům uzavřela sovětská vláda s francouzskou automobilkou Renault dohodu o modernizaci továrny a zvýšení výroby na 200 000 vozů do roku 1975, uvádí se v knize. Výroba skončila s rozpadem Sovětského svazu a nástupem západních automobilek.
Část bývalé moskevské továrny byla znovu otevřena v roce 2005 jako společný podnik Renaultu a města Moskvy. Renault také vlastnil kontrolní podíl ve společnosti AvtoVAZ, mateřské společnosti populární ruské automobilové značky Lada.
Další nadnárodní firmy ukončují své působení v Rusku. Ze země odchází McDonald’s a Renault
Číst článek
Ve svém prohlášení z tohoto týdne Renault uvedl, že kontrolní podíl byl prodán ruské vládě, zatímco kontrolní podíl v moskevské továrně, kde se vyráběly vozy Renault, byl prodán městu Moskva. Renault si ponechal otevřenou možnost pozdějšího návratu na ruský trh.
„Zahraniční vlastník se rozhodl uzavřít moskevskou továrnu Renault. Je to jeho právo, nemůžeme však dopustit, aby se několik tisíc zaměstnanců ocitlo bez práce,“ napsal moskevský starosta Sergej Sobjanin v příspěvku na svém blogu.
„Proto jsem přijal rozhodnutí evidovat závod jako majetek města a obnovit výrobu osobních automobilů pod historickou značkou Moskvič. V roce 2022 začínáme novou stránku v historii moskviče.“
Společnost se bude snažit, aby v závodě zůstali pracovat všichni jeho současní zaměstnanci, napsal starosta. Továrna se také bude snažit získávat většinu dílů pro automobily od ruských firem. Zprvu bude vyrábět konvenční auta na benzinový pohon, ale v určitém okamžiku přejde na výrobu elektromobilů. Sobjanin neupřesnil, jaké modely vozidel se budou v dohledné budoucnosti v bývalé továrně Renaultu pod názvem Moskvič vyrábět.
Přeživší ‚Moskvané‘
Moskvič má své kořeny ve vozech, které jsou považovány za jedny z prvních sovětských automobilů z 20. a 30. let minulého století. Po druhé světové válce začala společnost vyrábět auta pod názvem Moskvič, což znamená „Moskvan“ neboli obyvatel Moskvy. Podle analytické agentury Autostat je dnes v Rusku stále registrováno přibližně 200 000 moskvičů.
Obecně platí, že automobily vyráběné v centrálně řízených ekonomikách Sovětského svazu a jeho satelitních zemí neoplývaly kvalitou.
Některé vozy vyrobené v zemích komunistického bloku, jako například východoněmecké trabanty, si ale na Západě našly své příznivce. Karoserie trabantu byla vyrobena z materiálu zvaného duroplast, který připomínal plast, ale byl vyroben ze směsi dřevní hmoty, bavlněných vláken a pryskyřice.
I přesto se ale některým firmám z někdejšího sovětského bloku podařila změna k lepšímu, dodal zpravodajský server CNN. Například značka Škoda, která se vyráběla v tehdejším komunisty ovládaném Československu, byla po pádu Sovětského svazu převzata koncernem Volkswagen. Nyní sídlí v České republice a stala se jednou z nejoblíbenějších a nejziskovějších značek koncernu VW.