Londýn se dočká nástupců legendárních autobusů Routemaster

V Londýně chce radnice zařadit do provozu nové červené autobusy hromadné městské dopravy. Nahradí dříve oblíbené vozy s otevřenou zadní plošinou, které město kvůli bezpečnosti vyřadilo před pěti lety. Nový autobus má značné přednosti, ale nechybí ani kritici.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

#Londýn1

#Londýn1 | Foto: David Vávra

Do soutěže na nový autobus se přihlásilo více než 700 zájemců. Nakonec zvítězila firma Right Bus poté, co původní projekt, jimž byla pověřena společnost Aston Martin a ateliér architekta Fostera, radnice vloni odložila stranou.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nových autobusech pro Londýn hovořil na Rádiu Česko spolupracovník ČRo Milan Kocourek

Každý z těchto poschoďových autobusů bude mít tři nástupní prostory včetně otevřené zadní plošiny a dále dvě vnitřní schodiště. Kapacita vozu je 87 cestujících.

Celkové náklady na vývoj a výrobu prvních pěti nových autobusů činí podle oznámení londýnské radnice 7,8 milionu liber.

Podnik londýnské veřejné dopravy Transport for London počítá s tím, že v nadcházejících letech jich budou ve službě stovky. Tím se také dosáhne snížení výrobních nákladů a průměrná cena jednoho vozu značně klesne.

Routemastery sloužily půl století

Původní oblíbené autobusy Routemaster sloužily přes 50 let. Vyráběla je společnost Asociated Equipment Company až do roku 1968. Celkem se jich vyrobilo na tři tisíce a z toho zhruba jeden tisíc stále jezdí. V centrálním Londýně slouží na turistických trasách pro zájemce o pamětihodnosti britské metropole.

Tento autobus, který projektoval tým vedený A. A. Durantem a Colinem Curtisem, byl navržen pro 56 sedících pasažérů, v pozdější verzi se počet míst zvýšil na 64. Jeho popularita spočívala ve snadném nástupu a výstupu za zadní plošiny. Každý vůz měl průvodčího.

Routemaster se objevoval v celé řadě filmů a televizních seriálů ze 60. a 70. let minulého století. Jeden z nich nesl přiléhavý název On the Buses a v roce 1971vznikl stejnojmenný film.

O vyřazení Routemasterů rozhodl v roce 2004 tehdejší londýnský starosta Ken Livingstone s odůvodněním, že nevyhovují vozíčkářům. Přístup tělesně postižených do všech prostředků veřejné dopravy si dal tehdy Livingstone do svého volebního programu.

Nové autobusy budou za dva roky

S projektem nového autobusu přišel současný starosta Londýna Boris Johnson. Zavedení moderní verze Routemasteru bylo jedním z bodů jeho kampaně před volbami v roce 2008, kdy porazil Kena Livingstona.

Johnsonův mluvčí v rozhovoru pro londýnský večerník Standard řekl, že projekt nového autobusu představuje skvělou hodnotu co se týče úspory pohonných hmot a nízkých emisí škodlivin. Dodal, že se počítá s provozováním stovek těchto autobusů.

Londýňané většinou nový autobus vítají, objevují se ale i hlasy kritiků. Například labouristický poslanec za londýnský obvod Tooting Sadiq Khan v narážce na více než sedmimilionové náklady projektu pěti nových autobusů prohlásil, že je to mrhání peněz v době, kdy v prostředích hromadné dopravy stoupá jízdní a důležité služby jako pokladny se omezují nebo dokonce ruší.

Prvních pět nových autobusů má být vyrobeno do roku 2012 a potom se budou postupně zavádět do běžné služby. Komisař pro londýnskou dopravu Peter Handy řekl, že náklady na výrobu a vývoj prvních autobusů se rozloží na stovky nově vyráběných, takže konečná cena by neměla představovat víc než náklady na běžný autobus.

Milan Kocourek, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme