Z vlaků na jižní Moravě zmizí průvodčí a vlakvedoucí. Drážní zaměstnanci se obávají snížení bezpečnosti
Ve vlacích vlastněných Jihomoravským krajem už nebudou jezdit průvodčí a vlakvedoucí. Změnu hejtmanství plánuje od prosince, tedy od začátku platnosti nové smlouvy s Českými drahami. Slibuje si od toho roční úsporu 200 milionů korun. Někteří drážní zaměstnanci to ale kritizují, podle nich to může ohrozit bezpečnost a komfort cestujících.
„Zkontroluju, že už mi nikdo nikde nedobíhá, nepotřebuje pomoct s nástupem, že ve dveřích nikdo nestojí,“ popisuje 23letitá vlakvedoucí Eliška pro Český rozhlas.
Ve vlacích na páteřních linkách na jižní Moravě za pár měsíců přestanou jezdit průvodčí a vlakvedoucí. Půjde o vlaky, které vlastní Jihomoravský kraj
„Dám souhlas k odjezdu strojvedoucímu. Ten se zcela soustředí na rozjezd vlaku, což není úplně nejjednodušší věc a nemá čas koukat se dozadu na soupravu, nehledě na to, že když je to dlouhá souprava, tak tam prostě nevidí,“ dodává.
Někteří zaměstnanci Českých drah se obávají, že průvodčí budou chybět i v dalších situacích. Třeba při informování o změnách, při uklidňování cestujících nebo při mimořádných událostech.
„Vlaky mají dálkově spustitelné hlášení. Kolikrát to ale vůbec nehlásí. Pokud má někdo sluchátka, tak to absolutně nezaregistruje. Další věc, ve vlacích jsou SOS tlačítka – strojvedoucí se k němu (zraněnému) stejně dostane až v další stanici, což může být pozdě, když třeba někdo upadne a je mu špatně. Vlak nemůže jako autobus zastavit někde u krajnice,“ namítá vlakvedoucí Eliška.
Strojvůdce Hynek Posselt: Máme u nás krásné ježdění, každá trať má něco. Jen jeden úsek nemám rád
Číst článek
„Když se opravdu stane nějaká mimořádnost, tak mám problém hlavně sám se sebou a se strojem. Třeba odstavit stroj, zajistit ho na trati a řešit výpravčí, dispečery, řešit tu mimořádnost. Povinnosti vlakvedoucího jsou informovat cestující. Někomu se třeba udělá nevolno, někomu se zamotá hlava a to nemůžu řešit já,“ doplňuje strojvedoucí Michal Vonderka.
Jihomoravský kraj odmítá, že by změna nějak ovlivnila bezpečnost a komfort cestujících. „Vlaky jsou vybaveny tak, aby mohly být za přítomnosti strojvedoucího bez nutnosti další osoby. Za tím účelem jsou vybaveny zařízením pro komunikaci mezi cestujícími a strojvedoucím, kamerovým systémem,“ tvrdí mluvčí Martina Žídková.
České dráhy z pozic průvodčích a vlakvedoucích kvůli změnám propustí 210 lidí.
Celou reportáž si můžete poslechnout v nahrávce v úvodu článku.