Dálnice D1 se začala stavět před 55 lety. ‚Všichni to vnímali jako zadostiučinění,‘ říká její autor Lídl

Před 55 lety začala stavba nejstarší dálnice v Česku D1. Práce na prvním úseku mezi Prahou a Mirošovicemi odstartovaly 8. září 1967. Od prvních plánů na vybudování páteřní dálnice napříč tehdejším Československem uplynuly desítky let. Poprvé práce přerušila 2. světová válka, další pauza následovala v roce 1950. Na potřetí se plány podařilo zrealizovat.

Česko Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1 u Prahy (ilustrační foto)

Vůbec první úsek dálnice z Prahy do Mirošovic byl otevřený 12. července 1971 | Foto: Packa | Zdroj: Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0,©

„Ten okamžik všichni vnímali se zadostiučiněním, protože dlouho byla dálnice v klatbě,“ říká autor D1 Václav Lídl. Jak sám říká, klatba se prolomila v roce 1963, kdy bylo definitivně rozhodnuto o obnovení dálniční výstavby.

Stavba prvního úseku trvala čtyři roky a neobešla se bez problémů, připomíná Václav Lídl: „U Mirošovic byl veliký trámový most, který nevyhovoval sklonovým poměrům. Bylo tam příliš velké stoupání. Nakonec se rozhodli most odstřelit a nahradit ho náspem. To byl trošku větší zásah. Potom za ním následovaly odstřely skalního podloží.“

Celá dálnice měla být podle původních plánů betonová. Kvůli nedostatku potřebné techniky ale část trasy u Prahy dělníci pokryli asfaltem. Vůbec první úsek dálnice z Prahy do Mirošovic byl otevřený 12. července 1971. Dnes tímto úsekem u Prahy projede zhruba 100 tisíc aut.

Původní stavební plány počítaly s přímým propojením Prahy s Bratislavou přes D1. Po rozpadu federace v 90. letech z tohoto nápadu sešlo, a tak v současné době řidiči po dálnici D1 dojedou přes Ostravu do Polska.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme