Dálnice D1 se začala stavět před 55 lety. ‚Všichni to vnímali jako zadostiučinění,‘ říká její autor Lídl
Před 55 lety začala stavba nejstarší dálnice v Česku D1. Práce na prvním úseku mezi Prahou a Mirošovicemi odstartovaly 8. září 1967. Od prvních plánů na vybudování páteřní dálnice napříč tehdejším Československem uplynuly desítky let. Poprvé práce přerušila 2. světová válka, další pauza následovala v roce 1950. Na potřetí se plány podařilo zrealizovat.
„Ten okamžik všichni vnímali se zadostiučiněním, protože dlouho byla dálnice v klatbě,“ říká autor D1 Václav Lídl. Jak sám říká, klatba se prolomila v roce 1963, kdy bylo definitivně rozhodnuto o obnovení dálniční výstavby.
Stavba prvního úseku trvala čtyři roky a neobešla se bez problémů, připomíná Václav Lídl: „U Mirošovic byl veliký trámový most, který nevyhovoval sklonovým poměrům. Bylo tam příliš velké stoupání. Nakonec se rozhodli most odstřelit a nahradit ho náspem. To byl trošku větší zásah. Potom za ním následovaly odstřely skalního podloží.“
Celá dálnice měla být podle původních plánů betonová. Kvůli nedostatku potřebné techniky ale část trasy u Prahy dělníci pokryli asfaltem. Vůbec první úsek dálnice z Prahy do Mirošovic byl otevřený 12. července 1971. Dnes tímto úsekem u Prahy projede zhruba 100 tisíc aut.
Původní stavební plány počítaly s přímým propojením Prahy s Bratislavou přes D1. Po rozpadu federace v 90. letech z tohoto nápadu sešlo, a tak v současné době řidiči po dálnici D1 dojedou přes Ostravu do Polska.