Vítěze tendru o dostavbě metra D odvolal předseda antimonopolního úřadu. Výběr nebyl transparentní

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D. Pražský dopravní podnik (DPP) tam musí znovu posoudit nabídky a znovu vybrat dodavatele, uvedl ÚOHS v tiskové zprávě. „Další etapa metra D se nezačne stavět dřív než za několik let, vývoj Prahy se nejenže zastavil, ale doslova vrátil o několik let zpátky,“ uvedl k tomu na síti X předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr.

Aktualizováno Brno (Aktualizováno: 16:49 25. 3. 2025) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik začne na začátku roku razit štoly pro metro D na Pankráci.

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zneplatnil výsledky tendru o dostavbě další části metra D (ilustrační obrázek) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Vítězem tendru bylo sdružení firem vedené společností Subterra s cenou přibližně 30 miliard Kč. Pražský dopravní podnik podle rozhodnutí ÚOHS nedodržel zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek.

„Předseda úřadu posoudil prvostupňové rozhodnutí v intencích rozkladů vybraného dodavatele i navrhovatele a dospěl k závěru, že rozhodnutí nevykazuje vady a je zákonné,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda.

Antimonopolní úřad vybral znalce kvůli zakázce na metro D. ‚Je podjatý,‘ namítají vyloučené firmy

Číst článek

„DPP aktuální pravomocné rozhodnutí ÚOHS respektuje. Podle tohoto judikátu DPP znovu posoudí všechny kvalifikace a reference obou zbylých uchazečů a znovu rozhodne,“ uvedl v reakci Šabík. O podaném rozkladu informoval server iROZHLAS.cz na začátku března.

Podnik tak znovu zhodnotí nabídky sdružení vedeného Subterrou a firmy Strabag. Zároveň se rozhodnutím podle Šabíka ruší další podobná řízení, která antimonopolní úřad řešil.

Posledním aktivním řízením je vyloučení firem Porr, Vinci a Marti (PVM) z tendru, které neúspěšné sdružení napadlo. „Bez pravomocného rozhodnutí antimonopolního úřadu v tomto řízení DPP nebude moci uzavřít smlouvu s vítězných uchazečem a začít stavět druhý úsek metra D,“ uvedl. Doplnil, že DPP při posuzování referencí uchazečů postupoval stejným způsobem jako v případě prvního úseku, u kterého soudy všech instancí potvrdily správnost postupu.

Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) se vyjádřil podobně. „Bohužel DPP i Pražané se v případě metra D stali obětí konkurenčního boje uchazečů. Je to asi vcelku pochopitelné, protože jde o velkou a prestižní zakázku, nicméně doufám, že k finálnímu rozhodnutí dojde co nejdříve,“ doplnil.

‚Zásada rovného zacházení‘

Antimonopolní úřad se tendrem zabýval na podnět stavební skupiny Strabag, vyhověl pouze části návrhu a zrušil jen rozhodnutí o výběru dodavatele. Podle úřadu nedodržel dopravní podnik při výběru zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek.

„Současně zadavatel nedodržel zásadu rovného zacházení, když v souvislosti s hodnocením nabídek navrhovatele nevyzval k objasnění a doplnění informací či dokladů týkajících se zkušeností člena odborného personálu, zatímco vybraný dodavatel tuto možnost opakovaně dostal,“ uvedl ÚOHS.

V centrále České pošty zasahuje antimonopolní úřad. Má podezření na zneužití dominantního postavení

Číst článek

DPP vybral dodavatele druhé části metra loni v srpnu. Tendr se týká úseku nové linky z Olbrachtovy na Nové Dvory. Výběr sdružení vedeného Subterrou v roce 2023 napadlo sdružení firem Porr, Vinci a Marti, dopravní podnik následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr.

Loni v srpnu vybral vítěze podruhé, znovu šlo o sdružení vedené Subterrou. Tento výběr napadl Strabag i sdružení firem Porr, Vinci a Marti. I návrhu sdružení Porr, Vinci a Marti antimonopolní úřad vyhověl, o rozkladu ale zatím nerozhodl.

Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut, a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme