Už 16 let můžou v Česku neslyšící používat telefon, pomáhá jim v tom operátorská služba
Neslyšící v Česku si mohou telefonovat už šestnáct let. 10. října 1997 začala fungovat první verze telefonické služby pro lidi se sluchovým hendikepem. Dnes je na bezplatných číslech dostupná 24 hodin denně.
„Dobrý den, mluvím s panem Žambochem?“ volá na linku slyšící člověk.
„Služby pro neslyšící, dobrý den. Ano, já ho tady mám na psacím telefonu. Budu pro něj tlumočit. Vydržte chviličku. Píšu, že s vámi hovořím, on napíše, co potřebuje,“ odpovídá operátorka.
Tak to vypadá, když se slyšící člověk telefonicky spojí s neslyšícím. Neslyšící píše na speciální přístroj nebo klávesnici své sdělení, které operátorka tlumočí cílovému adresátovi.
Lidem se špatným nebo dokonce chybějícím sluchem totiž pouhá komunikace prostřednictvím SMS nebo chatu nestačí. Je to totiž vždy jen monolog.
„V současné době je informační tlak poměrně dost silný. Pokud se chtějí neslyšící nějakým způsobem zapojit do běžného života, kde potřebují okamžitě získat informaci, tak jim pasivní posílání zpráv nestačí, ať je to prodavač v květinářství, lékař, policie a podobně. Tady je potřeba vést i s neslyšícími dialogovou konverzaci,“ říká vedoucí Unie neslyšících Brno Ivan Poláček.
Volat mohou čeští neslyšící od 10. října 1997. Tehdy byla podle Poláčka Česká republika kromě Anglie a skandinávských zemí jediným státem, který tuto službu na starém kontinentu nabízel.