Teleshoppingu na Barrandově hrozí pokuta. Divákům vadí kvalita šperků i neuznané reklamace
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vede správní řízení s dodavatelem teleshoppingového pořadu Klenot TV. Ten běží na TV Barrandov a nabízí šperky se slevou mnohdy vyšší než devadesát procent. Diváci si ale stěžují, že firma neuznává odstoupení od kupní smlouvy a nevrací peníze. Výrobci pořadu za to hrozí až pětimilionová pokuta. TV Barrandov problém nekomentovala.
Pořad Klenot TV, vysílaný televizí Barrandov, nabízí lidem i několikrát za den šperky za pár stovek.
Kdo si nestihne objednat v průběhu živého vysílání, má možnost si je naklikat do košíku i v internetovém obchodě. Podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) si na takové typy televizních pořadů stěžuje asi 10 lidí měsíčně.
Rada teď vede s dodavatelem pořadu správní řízení.
Teleshoppingu na Barrandově hrozí pokuta. Divákům vadí kvalita šperků i neuznané reklamace. Téma pro Barboru Kladivovou
„Součástí nabídky šperků typu Swarovski Elements byla prezentace toho, že kupující obdrží certifikát o pravosti Swarovski krystalu. Rada se domnívá, že to není pravdivá informace a mohlo by se jednat o nekalou obchodní praktiku," říká Vilma Hušková, vedoucí oddělení televize analytického odboru Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
Krystaly, které neexistují
Dodavateli pořadu Klenot TV tak hrozí až pětimilionová pokuta. Nově Klenot TV nabízí i Emporia krystaly, které podle soudního znalce Karla Maříka neexistují.
„Výraz je na internetu absolutní novinkou, spíše to odkazuje do Číny. Zákaznice tady lákají tím, že vymyslí nový komerční název, který 'vyhnije' do půl roku, a zase vymyslí něco úplně nového, podle toho, jak to pofrčí," popisuje Mařík.
Třeba téměř stejné náušnice, které má Klenot TV ve své internetové nabídce, našla reportérka Radiožurnálu i na největším čínském e-shopu. Stojí necelé tři dolary, tedy asi 75 korun.
Na linku proto reportéři Radiožurnálu zavolali, přepojeni na operátora byli hned. Žádný šperk z aktuální nabídky si nevybrali. Po skončení pořadu je přesto kontaktovali, jestli jsou si jisti tím, že si nechtějí nic objednat.
Za pořadem Klenot TV stojí společnost TV CZ, s. r. o., která provozuje televizní vysílaní pořadu a internetový obchod. Jednatelkou společnosti je Renata Pešková. Podnikatelka, která už v minulosti stála třeba za Activ TV nebo Public TV.
Licence pořadu ale patří Maďarům, a to konkrétně společnosti Telemedia Interac TV, která provozuje třeba i rychlou hru nebo Ezo TV.
Podle vyjádření Renaty Peškové ale pouze překládá zahraničním majitelům a zabezpečuje provoz zákaznického centra Klenot TV pro Českou republiku. O původu šperků, jejich kvalitě nebo počtu prodaných kusů prý nic neví.
„V tento okamžik nemám ani s jedním projektem nic společného, řádně pracuji. Byla jsem pověřena majiteli projektu Klenot TV, abych vám odpověděla na vaše otázky. Děkuji, na shledanou," ukončila hovor.
Zákazníci si stěžují na internetu i dTestu
Na vysílání pořadu, kvalitu prodávaných šperků i reklamační podmínky si stěžují spotřebitelé také v diskusních fórech na internetu. Desítky stížností poslali lidé i spotřebitelskému centru dTest.
„A to jak v naší poradně, tak ve službě pro smírné řešení sporů. Společnost jsme vyzvali, aby řešila stížnosti zákazníků. Bohužel s námi nijak nekomunikuje," řekl Radiožurnálu právník dTestu Lukáš Zelený.
Spotřebitelé si nejčastěji stěžují na problém s reklamací. Firma ale nereaguje ani na odstoupení od smlouvy a peníze zákazníkům nevrací.
S dotazy, proč takový pořady TV Barrandov vysílá, se reportérka Radiožurnálu obrátila na tiskové oddělení televize. Odpověď ale Radiožurnál zatím nedostal.