Svaz cestujících vítá posílení konkurence na železnici
Od 12. prosince vstupuje v platnost nový jízdní řád Českých drah. Jízdné se zásadně nezmění, cena vzroste pouze u víkendových síťových jízdenek. V dálkové dopravě se ruší některé málo vytížené rychlíky, naopak České dráhy obnoví spoj Slovenská strela soupravou pendolino z Prahy do Bratislavy.
Zároveň ale zcela skončí provoz na pěti lokálních tratích. Novinkou pak je, že se v příštím roce mají na tratích objevit vlaky společnosti RegioJet. Na Liberecku má jezdit na jedné trati společnost Arriva a ohlášen je také soukromý noční expres z Prahy do Košic.
Vstup soukromých subjektů na železnici vítá prezident občanského sdružení "Svaz cestujících ve veřejné dopravě" Miroslav Vyka.
„Jsem přesvědčen o tom, že posílení konkurence na železnici přinese celkově zlepšení kvality nabízených služeb a zlepší se přístup k cestujícím,“ řekl na Rádiu Česko.
„Ale je potřeba zaručit jednotný tarif a vzájemné uznávání jízdenek tak, aby cestující, který pojede po jedné trati s jedním dopravcem a po druhé s druhým, si mohl koupit pouze jednu jízdenku, která bude platit na oba spoje.“
Stát a kraje jsou nuceny šetřit výdaje, některé krajské úřady si proto už neobjednaly vlakové spoje. Vlaky tak přestanou definitivně jezdit na pěti tratích: Heřmanův Městec - Chrudim město, Velká Kraš - Vidnava, Moravské Budějovice - Jemnice, Dívčice - Netolice a Litovel - Mladeč.
„Pokud jde o uzavírání tratí, respektive ukončení provozu, tam si myslím, že hlavní problém je v tom, že se neprovedlo nějaké prověření, jakým způsobem by se mohla trať zatraktivnit, jak by došlo k navýšení počtu cestujících. Myslím si, že i nová vozidla by k tomu mohla výrazně přispět,“ poznamenal za Svaz cestujících Miroslav Vyka.