ŘSD zrušilo 34 tendrů na projekty silnic a dálnic za asi 3,5 miliardy korun
Stát nemá dost peněz na nové silnice, ruší kvůli tomu projekty za 3,5 miliardy korun. Ředitelství silnic a dálnic stáhlo celkem 34 tendrů, například na plánovaný tunel pod pražským Národním muzeem nebo obchvat Bruntálu.
Zakázky byly navíc vypsané najednou a hrozilo, že se zbytečně prodraží.
„Ministr dopravy odeslal dopis na Ředitelství silnic a dálnic, kde požadoval zrušení výběrových řízení na přípravu jednotlivých staveb. Důvod byl jednoduchý – ŘSD vypsalo výběrové zakázky, které ovšem neměly finanční krytí. Jednalo se přibližně o 3,5 miliardy korun. Mezi takové stavby můžeme zařadit například tunel pod pražským Národním muzeem, popřípadě obchvat Bruntálu,“ potvrdil Martin Novák z resortu dopravy.
O důvodech a důsledcích zrušení desítek zakázek mluvila na Radiožurnálu Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic
„Tyto zakázky byly zadány jako kompletní balík služeb na kompletní vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí, stavební povolení, id projekčních prací až po samotné zahájení stavby. Ve chvíli, kdy příprava staveb bude vysoutěžena na jednotlivé etapy, by mělo dojít k výraznému snížení ceny za přípravu stavby,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
„ŘSD na pokyn nového pana generálního ředitele Čermáka bude určitě v přípravě těch tendrů na projekční práce pokračovat. Jde o to vypsat je lépe a úsporněji s tím, že to rozdělení do menších soutěží znamená mírnější kvalifikační podmínky, tedy možnost větší konkurence. Předpokládá se tím snížení ceny za jednotlivé práce,“ pokračuje Vápeníková s tím, že nižší cenu zatím nelze vyčíslit.
Mezi pozastavenými projekty je například zahloubení magistrály v centru Prahy. „V současné době běží změna územního plánu ve vlně 03. Vyřízení administrativy je zhruba tři, možná až čtyři roky. To, že tento projekt momentálně vypadl ze seznamu projektů aktuálních, neohrozí výstavbu tunelu. Pokud by se během dvou let podařilo zařadit jako strategický cíl, tak by se nic nestalo,“ vysvětluje náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek, co tato změna pro hlavní město znamená.
Zadávací dokumentace jednotlivých staveb se teď musí přepracovat a zakázky se budou vypisovat jednotlivě podle aktuální potřeby.
U vysoce prioritních staveb, jakou je třeba dálnice D3 nebo rychlostní silnice R35, se tendry rušit nebudou kvůli možnému ohrožení čerpání prostředků z operačního programu Doprava.