Plyšáci i knihy. Terapeutické hračky u dětí rozvíjí emoční inteligenci
V Česku vznikají nové hry, které mají u dětí podpořit takzvanou emoční inteligenci. A pomoci rodičům v komunikaci se svým potomkem. Mezi takové terapeutické hračky patří třeba deskové hry, plyšové hračky s příběhem nebo speciální knížky.
„Na každé stránce najdete nějakou otázku. Je vždy určená dětem i rodičům. Třeba: Jak v cukrárně požádáš o zmrzlinu? To je otázka pro dítě. Co ti pomůže, když se stydíš? To je otázka pro dospělého,“ popisuje autorka terapeutických her Karolína Puttová, která v ruce drží malou knížku s názvem Povídačky.
Právě na komunikaci mezi dětmi a rodiči se terapeutické hry zaměřují.
Psychologové se shodují, že je u dětí potřeba rozvíjet takzvanou emoční inteligenci už od útlého věku. Jak? Zjišťovala Pavla Lioliasová
„Nejsou to odborné knihy, které by dělaly návody, jakým způsobem pracovat s dítětem. Je to obyčejná věc, inspirace, jakým způsobem spolu mluvit, na jaká témata. A tím utužovat vztah rodiny,“ dodává Puttová.
Mezi terapeutické hry patří i speciální plyšové hračky s příběhem. Každý plyšák má svůj určitý problém, který je popsaný v knížce. Právě to podle psycholožky Hany Krejsové dětem často pomáhá řešit jejich vlastní psychické problémy.
„Dítě si může v tu chvíli zažít princip, že mám rádo něco, co má stejný problém, ale i tak ho má rádo. Dává mu to naději, že tohle se stane i jemu. Že i jeho budou mít rádi, že i ono se může mít rádo, když má ten problém,“ vysvětluje.
Na začátku prosince v Česku vyjde zcela nová hra, zaměřená na schopnost lépe ovládat své emoce. Další terapeutické hračky plánují autorky vydat příští rok.