NKÚ: Dopravu stály vleklé výkupy pozemků a nevýhodné smlouvy desítky milionů
- Vleklé problémy s nevýhodnou smlouvou na pronájem trati a s výkupy pozemků stály ministerstvo dopravy desítky milionů korun. Vyplývá to z pondělí zveřejněných výsledků prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).
- Zároveň se ale podle úřadu podařilo ministerstvu a jeho organizacím odstranit nedostatky odhalené minulou prověrkou.
- Podle ministerstva byla zmíněná nevýhodná smlouva uzavřena, protože byl úřad uveden v omyl.
- Vypořádání pozemků ministerstvo urgovalo, uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.
NKÚ při aktuální kontrole prověřoval hospodaření ministerstva dopravy a jemu podřízených organizací Drážní inspekce, Drážního úřadu a Ředitelství vodních cest ČR v letech 2015 až 2017.
„Z kontroly nevyplynuly závažnější nedostatky s výjimkou několika problémů, které se táhly už řadu let,“ oznámil mluvčí NKÚ Václav Kešner.
Jedním ze zmíněných problémů byly výkupy pozemků pod Pražským okruhem v Praze-Slivenci. Vypořádání začalo už v roce 2000, ale pozemky byly vykoupeny až loni. „Během této doby ministerstvo dopravy zaplatilo vlastníkům (pozemků) za bezdůvodné obohacení státu a soudní výlohy přes 47 milionů korun. Pokud by majetkoprávní vypořádání netrvalo takto dlouho, zaplatil by stát podstatně méně peněz,“ uvedl Kešner.
Ministerstvo dopravy už nechce vybírat dodavatele jen podle ceny. Větší důraz chce klást na kvalitu
Číst článek
Ministerstvo podle Neusara od začátku průběžně urgovalo Ředitelství silnic a dálnic ČR, aby vyřešilo nároky majitelů pozemků. „Teprve v roce 2015, po nástupu Dana Ťoka (za ANO) do funkce ministra dopravy, byl vydán závazný pokyn ŘSD neprodleně vypořádat – vykoupit/vyvlastnit – staré zátěže uvedeného typu s tím, že ŘSD musí opakovaně sdělovat ministerstvu každé čtvrtletí pokroky,“ sdělil mluvčí ministerstva.
Nevýhodná smlouva se soukromou firmou
Druhým dlouhotrvajícím problémem byla podle kontrolorů nevýhodná smlouva ŘVC se soukromou firmou na úhradu nákladů spojených s provozem vlečky na železniční trati Kolín - Nymburk.
„Firma na základě této smlouvy vyfakturovala částku 36 milionů korun, kterou ale ŘVC odmítlo uhradit, ačkoliv k tomu nemělo relevantní důvod. Následné soudní spory prohrálo a kvůli pokutám, úrokům z prodlení a soudním výlohám muselo nakonec zaplatit celkově 100 milionů korun,“ uvedl mluvčí NKÚ.
„Při uzavírání smlouvy mezi ŘVC a elektrárnou Kolín v roce 2009 bylo ŘVC uvedeno v omyl, neboť elektrárnou požadované financování nákladů na úpravu vykládky uhlí ze strany ŘVC nebylo vyvoláno jen rekonstrukcí železničního mostu přes Labe. Úpravu vykládky uhlí musela elektrárna realizovat bez ohledu na investici ŘVC, aby splnila požadavky orgánů životního prostředí na omezení prašnosti a hluku,“ uvedl ke smlouvě mluvčí ministerstva Neusar. Soud se ale podle něj nakonec věcnou podstatou sboru nezabýval.
Prověrka však podle NKÚ také ukázala, že ministerstvo a jeho organizace napravily problémy odhalené předchozí kontrolou. Například ŘVC se podařilo snížit provozní náklady nebo omezit využívání externích dodavatelů a také se ředitelství přestěhovalo z pronajatých prostor do sídla ministerstva.