Magistrála je po požáru Národního muzea v Praze opět průjezdná
Požár zachvátil v ranních hodinách střechu a podkroví historické budovy Národního muzea v Praze. Na místě zasahovali profesionální i dobrovolní hasiči. Policie kvůli tomu dočasně uzavřela magistrálu pod muzeem. Teď se místem projíždí jedním jízdním pruhem. Příčiny vzniku požáru kriminalisté vyšetřují.
Magistrála je v obou směrech v provozu. V Legerově žádné dopravní omezení není, ale doprava tu narůstá.
Komplikace ale možná čekají na řidiče jedoucí po Wilsonově - od hlavního nádraží k Nuselskému mostu - kvůli uzavřenému jízdnímu pruhu.
„Je předpoklad, že by se mohla ve směru na Prahu 4 vytvořit kolona, nicméně je tam uzavřen pouze jeden jízdní pruh, dva jízdní pruhy jsou průjezdné, takže by to nemělo být tak dramatické,“ upozorňuje mluvčí pražské policie Jan Daněk. Aktuální situaci sleduje Zelená vlna.
Bez problémů mohou cestující používat obě tramvaje 11 a 13, které kolem muzea projíždějí. V provozu jsou také obě linky metra, které pod muzeem vedou.
OBRAZEM: Na 150 hasičů zasahovalo v noci u požáru Národního muzea v Praze
Číst článek
„Jeden z hasičů kontroloval střechu, zatím tu stále ještě stojí plošina. V tuto chvíli začíná obhlídka hasičů, památkářů a vedení muzea, aby zjistili, jaké škody napáchal požár a hašení, i když hasiči se snažili používat pěnu, aby zdi nebyly promáčené,“ hlásil v 8 hodin z místa reportér Martin Karlík.
Od devíti hodin zasedl krizový štáb – vedení muzea a památkáři, který řeší, co s poškozeným místem dál.
Hasiči zlikvidovali požár Národního muzea v Praze, vyšetřovatelé zjišťují příčiny
Číst článek
„Proč hořelo, nevíme. Budova je v generální rekonstrukci, od jara je předána zhotoviteli. Požár pravděpodobně vypukl v podstřeší od nějakého stroje nebo elektroinstalace. Průběžně tam běželo podle informací odsávání související s nálezem azbestu. To je ale velice předběžné a musíme to nechat na policii a vyšetřování hasičského záchranného sboru,“ říká ředitel Národního muzea Michal Lukeš.
Na místě, kde hořelo, byla původně půda. Ve 40. letech minulého století se tam postavily kanceláře a sklady.
„Pokud by požár vypukl o několik let dřív, byl by to veliký problém. Před rekonstrukcí jsme stále upozorňovali, že jedním z důvodu rekonstrukce byla naprosto tristní protipožární vybavenost,“ upozorňuje Lukeš.
#Fire in the #Nationalmuseum in #Prague. The building is under #reconstruction. A part of roof is damaged. pic.twitter.com/Vc1PZ2PCRL
— Martin Karlik (@KarlikMartin) 12. Únor 2016
Po rekonstrukci by měla být střecha uvedena do původního stavu. „Vestavbami byla značně poškozena, půlka střechy byla plechová a nehezká, druhá půlka směrem do ulic byla z břidlice. Vnitřky už neměly být používány jako kanceláře a nevhodné sklady. Nově bude prostor využíván pro zabudování různé technologie, klimatizací a podobně.
Oheň zachvátil plochu o velikosti 200 metrů čtverečních. Hasiči dostali informaci o požáru po 01.30 hod. Ve 03.25 hodin mluvčí hasičů uvedla, že požár mají hasiči pod kontrolou a hledají jeho ohniska. Kolem osmé hodiny stále dělali dohašovací práce. Střechu muzea v části, kterou zachvátil požár, musejí rozebrat.
Do nemocnice byl převezen pracovník ostrahy muzea, který požár nahlásil. Je však mimo vážné nebezpečí. Původně se objevily informace o tom, že je jeden dělník pohřešován, firma Metrostav, která se podílí na rekonstrukci muzea, je však později vyvrátila.
Rekonstrukce Národního muzea za více než 1,35 miliardy korun začala loni. Cílem je zastavit zhoršující se stavební stav historické budovy, architektonických prvků, výtvarných děl, technického zázemí a inženýrských sítí.
Propojením historického objektu s novou muzejní budovou vznikne komplex o celkové výstavní ploše 11 000 metrů čtverečních. Rekonstrukce má skončit v říjnu 2018.
Historická budova je v havarijním stavu, od postavení v roce 1891 nebyla rekonstruována. Prodělala jen tři opravy většího rozsahu, jejichž nutnost byla vyvolána vnějšími vlivy.
Na konci druhé světové války ji zasáhla bomba, v srpnu 1968 poškodily průčelí kulky ze samopalů vojsk Varšavské smlouvy a v 70. letech narušily statiku severovýchodního křídla odstřely při budování metra.