Elektronické mýtné bude pravděpodobně odloženo
Senát na své dnešní schůzi pravděpodobně schválí návrh na pětiletý odklad zavedení elektronických dálničních vinět. Ty měly od příštího roku nahradit dosavadní papírové dálniční známky. Cílem novely je oddálit zavedení nákladného systému, o jehož smyslu někteří senátoři pochybují.
Zavedení vinět schválila bývalá sněmovna před rokem, ačkoli její hospodářský výbor doporučil tento návrh z tehdy schvalované novely vyřadit. Se stejným návrhem posléze neuspěl ani Senát. Zcela vyřadit viněty ze zákona se již letos pokusila část poslanců v bývalé sněmovně. U většiny svých kolegů ale neuspěli. Systém elektronických vinět, které mají podle odborníků životnost pět až šest let, nese podle kritiků známky korupce a byl údajně prolobovaný.
O elektronickém mýtném systému mluvili na Rádiu Česko senátor a místopředseda ODS Alexandr Vondra a Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, provozovatele mýtného systému v ČR.
Ministerstvo dopravy zvažovalo, že celou zakázku zadá přímo společnosti Kapsch, která český mýtný systém provozuje. Firma totiž pro úřad celý systém již testuje a podle informací některých médií již měla stovky tisíc vinět připravených k distribuci.
„Já osobně budu určitě hlasovat pro ten pětiletý odklad a věřím, že senát se na odkladu shodne. Je to rozumné řešení,“ říká senátor a místopředseda ODS Alexandr Vondra a pokračuje:
„Budoucí vládní koalice nepočítá s tím, že by byly na českých dálnicích elektronické viněty v nejbližší době zaváděny. Je to velmi nákladné opatření, které by znamenalo zásah do státního rozpočtu ve výši pěti a možná i deseti miliard korun. Myslím, že naše země si to nyní nemůže dovolit.“
„Dalším důvodem proti je to, že parametry dopadu osobní dopravy na stav českých silnic je úplně odlišný od dopravy nákladní. Osobní automobily se na destrukci vozovek nepodílí takovým způsobem, jako nákladní auta. Tento systém také může představovat průnik do soukromí občanů,“ zdůrazňuje Vondra.
Počkáme na Evropu
Podle Vondry dá pětiletý odklad prostor pro to vyčkat na případné celoevropské řešení související například se systémem Galileo.
„Z dlouhodobého hlediska systém zpoplatňování dopravy na silnicích prostřednictvím satelitů může mít budoucnost. Nyní to ale není nutné a přineslo by to více nákladů nežli užitku,“ dodává senátor Alexandr Vondra.
„Systém byl připravován tak, aby byl spuštěn od 1.1. 2011 tak, jak hovoří zákon. Některé přípravné kroky jsme již udělali,“ uvádí Karel Černý, obchodní ředitel firmy Kapsch, provozovatele mýtného systému v ČR.
Drahé řešení
„Odložení zavedení elektronických vinět je z našeho pohledu velmi krátkozraké, protože celý svět a celá Evropa přechází na výkonové zpoplatnění i pro osobní vozidla. To znamená, že hledá prostředky, které pak budou investovány do dopravní infrastruktury. Tímto směrem měl jít i náš stát. Pokud dnes senát zavedení vinět odloží, bude to ztráta pro Českou republiku, ale hlavně pro řidiče, kteří komunikace využívají,“ říká Černý.
S tím ale mnoho odborníků nesouhlasí. Například profesor Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT a bývalý ministr dopravy systém elektronických dálničních vinět označuje za naprostou nehoráznost, která nepřinese žádný užitek a kategoricky ho nedoporučuje vůbec zavádět.
Konkrétně loni stát za dálniční známky zaplatil 206 milionů korun. Výnosy z dálničních nálepek pro auta do hmotnosti 3,5 tuny loni činily 2,9 miliardy korun. Stát tak vydělal 2,7 miliardy. Pokud by platil odhad ředitelství silnic a dálnic, podle kterého si viněty vyžádají roční náklady 1,6 miliardy korun, pak by se státní příjmy po zavedení vinět snížily nejméně o 1,4 miliardy korun ročně, což za šest let představuje ztrátu 8,4 miliardy korun.