Čeští řidiči tápou v dávání přednosti. Na silnicích kvůli tomu letos zemřelo už přes 80 lidí
Víte, jak správně odbočovat na křižovatce? A jakým autům máte dát přednost? Podle analýzy Centra dopravního výzkumu právě v dávání přednosti v jízdě čeští řidiči tápou. Následky nehod jsou přitom kvůli chybám v odbočování stále častěji tragické. Jen za prvních deset měsíců letošního roku zemřelo při nehodách, kdy řidič nedal přednost, celkem 82 lidí. To je o 19 víc než ve stejném období loni.
„Stojíme v Čakovicích na křižovatce. Tohle je Cukrovarská a toto ulice Sportovní. Já jsem jel po hlavní a paní tady nezastavila na stopce a nedala mi přednost,“ říká Radiožurnálu čtyřicetiletý řidič Michal z Prahy a ukazuje mí místo, kde měl nedávno dopravní nehodu.
Čeští řidiči tápou v dávání přednosti. Jen letos při nehodách, kdy řidič nedal přednost, zemřelo 82 lidí.
Michal jel na motorce, k žádnému těžkému zranění ale naštěstí nedošlo. Po otřesu mozku si jen nevybavuje moc podrobností. Většinu se dozvěděl z policejního protokolu.
Podle Besipu se nejvíc dopravních nehod stane při odbočování doleva. Jaké chyby řidiči na křižovatkách dělají, Radiožurnálu přímo v provozu vysvětlila lektorka berounské autoškoly Jiřina Skuhrovcová.
„Hlavně mají problém, že do křižovatky najíždějí moc rychle a pak nic nestihnou,“ říká. „Další věc je, když dva protijedoucí řidiči odbočují doleva, tak si musí najet lehce šikmo do křižovatky, aby na sebe viděli, protože je tam víc pruhů. Odbočující nám zakrývají pruh, ve kterém zrovna jedou auta rovně, nebo odbočují doprava a těm musíme dát taky přednost.“
Čeští řidiči tápou v dávání přednosti. O problému mluvil předseda Asociace autoškol České republiky Ondřej Horázný
Nehody celkově přibývají spolu s rostoucím provozem. Při nedání přednosti v jízdě ale hlavně záleží, jak moc se řidiči na cestu soustředí.
„Protisměr je nejzávažnější situace. A samozřejmě tam hraje roli nepozornost řidičů, protože jsou rozptýlení navigací, telefonem a podobně,“ dodává šéf Besipu Tomáš Neřold.
Podle statistik Centra dopravního výzkumu letos zemřelo nejvíc lidí kvůli nedání přednosti v jízdě v Jihomoravském a Královéhradeckém kraji.
Předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný pak upřesnil, kolik lidí dostane ročně v Česku řidičské oprávnění. „Ročně absolvuje autoškolu v České republice na skupinu B okolo 100 tisíc uchazečů. Někteří to udělají napoprvé, někteří napodruhé, jiní napotřetí. Dělali jsme si průzkum, na tři pokusy to udělá 97 procent žadatelů,“ doplnil Horázný.
Studenti jsou podle něj úspěšnější v psaných testech, častěji propadnou u praktické části zkoušky, tedy jízd. „Napoprvé je udělá v průměru kolem 60 nebo 70 procent žadatelů. U testů je úspěšnost výrazně vyšší, odhaduji 80 nebo 90 procent,“ upřesnil Horázný.