Dobeš uvažuje o ruštině jako o druhém povinném jazyku na školách
Němčina, ruština, francouzština nebo třeba i španělština by se v sedmé třídě mohly vyučovat povinně. Počítá s tím ministerstvo školství zhruba od školního roku 2012 až 2013. Nastavení výuky jazykového vzdělávání v České republice by mohlo dostát i principům vícejazyčnosti tak, jako je tomu v jiných evropských státech. Nápad se líbí i dětem.
„Myslím, že je to dobré. Vybrala jsem si francouzštinu, protože bych chtěla odjet do Francie. Je to dobré naučit se nový jazyk,“ řekla jedna ze žákyň.
Pražská Základní škola Slovenská nabízí výuku druhého cizího jazyka od šesté třídy. Pouze ale jako volitelný předmět. Skupinky na španělštinu i francouzštinu jsou narvané. I přesto ředitelka školy Hana Žampová s návrhem povinného dalšího cizího jazyka nesouhlasí.
„Protože skutečně jsou děti, které mají problémy už s jedním cizím jazykem, protože mají poruchy s učením. Velký problém jim dělá mateřský jazyk, natož tedy k tomu zvládnout dva cizí jazyky,“ řekla Žampová.
Podobný názor má i většina ředitelů základních škol. Jenže listopadová analýza Výzkumného ústavu pedagogického ukázala, že zařazení dalšího cizího jazyka povinně, významně přispěje k celkovému rozvoji žáka.
Nejžhavější kandidáti - ruština a němčina
Výuka německého jazyka by navíc byla oživena. Její výuce stále ještě nahrává vysoký počet kvalifikovaných učitelů germanistů v porovnání s ostatními jazyky, říká Kamila Sladkovská z Výzkumného ústavu pedagogického.
„U němčinářů, ruštinářů jsou to skutečně ti původní učitelé, kteří opravdu velice často přešli z ruštiny do němčiny, teď například můžou zase přecházet z ruštiny do němčiny, prostě podle poptávky,“ podotkla Sladkovská.
Přestože by podle ní nebylo vhodné určovat, jaký další cizí jazyk by se měl na školách povinně učit, ministr školství Josef Dobeš má jasno.
„Protože říkáme povinný cizí jazyk, tak ho musíme stanovit. A v tuhle chvíli, jak mám přehled přes státní maturity, tak si konkurují německý jazyk a ruský jazyk. To jsou asi dva nejžhavější kandidáti na povinný předmět,“ řekl Dobeš.
Druhý cizí jazyk by ale dětem neměl dělat problém už z toho důvodu, že má přinést žákům hlavně základy. Nelze očekávat, že žáci budou umět všechny jazyky stejně dobře, ale že se budou moci díky nim dorozumět.