Déle a levněji, nebo rychleji a dráž? Spor firem zpožďuje opravy Pisáreckého tunelu v Brně
Silničáři do konce srpna nezahájí rekonstrukci Pisáreckého tunelu v Brně. Začnou nejdřív v září. Důvodem opakovaného odkladu plánovaných prací je podle zjištění Českého rozhlasu Brno spor firem, které se o zakázku ucházejí. Ředitelství silnic a dálnic proto zatím neví, kdy opravy spustí. Určitě to ale nestihnou v době letních prázdnin, kdy je v ulicích slabší provoz.
Jádro celého problému tkví v termínech a penězích.
O zakázku na opravu tunelů Pisárky, Hlinky a části Bítešské ulice vedoucí k dálnici D1 se přihlásila dvě sdružení firem. Jedno z nich říká, že práce stihne za měsíc, ale dráž. To druhé namítá, že opravu zvládne levněji, ale za dva měsíce.
Ředitelství silnic a dálnic kvůli tomu zakázku ještě neuzavřelo a na podpis smlouvy se čeká.
Kdy v Brně začne rekonstrukce a uzavírka Pisáreckého tunelu? To teď neví magistrát, silničáři ani stavební firmy
Podle informací Českého rozhlasu proti sobě stojí dva subjekty: sdružení firem Doprastav, Eltodo a IMOS, které navrhlo délku prací 35 dní a cenu asi 280 milionů korun. A proti nim leží nabídka firem SPEL, Intesys, OHL ŽS a Veselý, které říkají, že práce provedou za 235 milionů korun, ale potrvají 65 dní.
Při posuzování nabídek na Ředitelství silnic a dálnic uspěla ta první zmíněná – od druhé ji přitom dělí jen velmi málo: 0,13 bodu. Z hlediska hodnotících kritérií se tak nabídky dají považovat za prakticky srovnatelné.
„Podle mě je to naprosto nereálné, protože stav, který panuje v dodavatelských vztazích na evropském i celosvětovém trhu, je teď takový, že dodávky technologického vybavení se pohybují v rozmezí šesti až osmi týdnů. Takže jestli někdo nabízel takhle nízkou realizaci, tak je to nesmysl,“ tvrdí výrobně-technický ředitel firmy SPEL Miroslav Kolda. Proti soupeřům proto podali námitky.
Firma SPEL se v roce 2019 v Brně podílela na opravách Husovického tunelu za 140 milionů korun, práce trvaly přesně dva měsíce letních prázdnin.
Podle Koldy je rekonstrukce Pisáreckého tunelu technologicky složitější. Zahrnuje mimo jiné i opravu silnice u vjezdu a výjezdu do tunelu v Bítešské ulici. „Když si někdo přečte tu zadávací dokumentaci, tak i z toho laik pozná, že je to v dnešní době nemožné,“ dodává.
Za měsíc hotovo
I přes námitky oponentů si je ale první sdružení firem jisté, že jejich nabídka je reálná.
Kvůli změně dopravního značení vznikla na D1 několikakilometrová kolona. Jezdí se jedním pruhem
Číst článek
„Můžeme zaručit, že realizace zakázky potrvá nejdéle 35 dnů. Víme, že byly podané námitky. Co v nich druhý uchazeč napadá, netušíme. Vypořádání námitek je plně v gesci zadavatele a věříme, že se s nimi vypořádá. Já pouze zopakuji, že zakázka je za 35 dnů realizovatelná. Tuto dobu realizace ostatně předpokládá i sám zadavatel v zadávacích podmínkách soutěže,“ ujišťuje ředitel pražské pobočky slovenské stavební firmy Doprastav Václav Pavlovský.
Ředitelství silnic a dálnic do podmínek zakázky na opravu tunelu skutečně napsalo, že hledá firmu, která práce a s nimi spojenou uzavírku zvládne v rozmezí 35 až 80 dnů.
„V rámci soutěže proti tomuto parametru nikdo nevystupoval, takže předpokládáme, že to sdružení si vyhodnotilo všechna rizika, která s realizací takové stavby souvisí a v rámci toho nabízeného termínu tu stavbu dokončí. Pokud ne, tak smlouvy mají sankční mechanismy, tak aby se to firmám úplně nevyplácelo,“ říká šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
„Nám se celý postup této soutěže nelíbí. Možná zadavatel (ŘSD – pozn. red.) úplně neodhadnul dobu realizace - že si možná někdo neuvědomil, že 35 dní je krátký termín. Chápu, že zadavatel to chtěl zrealizovat v letních měsících, takže snaha určitě byla to opravit v této době, ale reálný termín jsou opravdu minimálně dva měsíce,“ trvá na svém Kolda.
Nesplnění termínu = sankce
Pokud firma termín nebo jiné smluvní podmínky nedodrží, může dostat pokutu. Hrozit jí může i zápis na takzvaný blacklist, tedy dočasný zákaz ucházet se o zakázky Ředitelství silnic a dálnic. Jak přísná by sankce nakonec byla, to nejde předjímat.
Nemocnice u svaté Anny v Brně plánuje postavit nový urgent a další budovy. Vyjde ji to na 1,7 miliardy
Číst článek
Stejně jako nikdo nedovede říct, kdy práce v Pisáreckém tunelu skutečně začnou. „Říkat dnes jestli to bude za týden nebo za čtrnáct dní, to si teď netroufnu. My to musíme probrat se všemi, kteří se na koordinaci staveb v Brně podílí,“ krčí rameny Fiala.
„Současná situace okolo zakázky na rekonstrukci tunelů Pisárky a Hlinky zůstává i pro nás značně nepřehledná. V tuto chvíli jsme ‚pouze‘ vybraným dodavatelem. Zadavatel nám sdělil, že veškeré relevantní informace i podklady k realizaci zakázky, včetně například stavebního povolení, nám poskytne až po podpisu smlouvy. Takže v situaci, kdy nemáme uzavřenou smlouvu, nemůžeme zahájit ani přípravné práce na zakázce. A i s ohledem na podané námitky, které uzavření smlouvy blokují, nedokážu termín zahájení prací odhadnout,“ dodává Pavlovský s tím, že jsou připravení se silničáři a Brnem jednat o takovém termínu, který bude mít na dopravu minimální dopad.
... a další dopravní omezení
Silničáře ale tlačí čas. U Pisáreckého tunelu totiž bude do roku 2024 platit omezení kvůli dostavbě navazujícího Velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici. A další část okruhu v Bauerově ulici by měli dělníci začít upravovat příští rok i v souvislosti s přípravou stavby víceúčelové haly na brněnském výstavišti anebo lanovky z Hlinek do Univerzitního kampusu.
„Na příští rok se chystají další stavby, u kterých je třeba, aby byl Pisárecký tunel průjezdný. Takže záleží na tom, jak se k tomu ŘSD postaví a jestli to bude nezbytné udělat, nebo ne. Ale to jsou věci, které pořád nevíme,“ povzdechla si Vlasta Jágerová, která má v Brně na starosti koordinaci dopravních uzavírek.